Waarom mag je in Nederland geen loterij beginnen met een commercieel doel?

Is dit om de mensen te beschermen?

wat kunnen de gevaren hiervan zijn?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
1.3K

Antwoorden (3)

Een goede vraag al is er een uitzondering op de regel. Namelijk de winkelweekactie deze mag onder bepaalde voorwaarde wel een commerciële doel hebben.

Reden waarom er geen andere commerciële doeleinde zijn toegestaan is omdat we in Nederland de volgende regel kennen:
Het doel van de loterij moet een algemeen belang hebben.
bijvoorbeeld:
* staatsloterij staatsinkomsten
* postcodeloterij goede doelen
Een commercieel doel is altijd ten gunste van de organisator en is om die reden dan ook niet toegestaan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
inderdaad dat is om mensen te beschermen! Je moet zelf kiezen als je aan een loterij deelneemt en zelf ook bepalen welke risico's je neemt! Je kunt zelf wel een vergunning aan vragen, maar dan moet je aan de wettelijke voorschriften voldoen!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je mag in principe best een loterij opzetten met een commercieel doel,als je er maar voor zorgt dat een bepaald percentage van de opbrengst ten goede komt van goede doelen of algemeen nut.

Toegevoegd na 5 uur:
Commerciële loterijen zijn wettelijk verplicht minimaal 50% van de opbrengst aan goede doelen te besteden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee zonder toestemming mag je GEEN loterij beginnen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik zeg ook niet dat je dat zonder toestemming mag doen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je zegt ook niet dat je toestemming nodig heeft dus nav jouw antwoord kan ik denken dat ik dus WEL een loterij mag opzetten. Overigens zet je er ook niet bij wat dat percentage dan is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ok had ik er bij moeten zetten.
Heb mijn antwoord dan ook aangevuld.