mag de politie van België je nog steeds volgen alls je Nederland in rijd ??

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Wetgeving
4.7K
ItisILeClerc
8 jaar geleden
ja, de grens is open voor iedereen
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Mogen ze me ook aanhouden alls ik door rij tot bijvoorbeeld in zeist midden Nederland mag de politie van België daar komen en me aanhouden ??
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
In iedergeval mogen ze je staande houden want dat mag iedereen en dan zal de Nederlandse politie je graag ophalen en uitleveren aan België

Antwoorden (2)

Nederland kent het zg. 'Verdrag inzake grensoverschrijdend politieel optreden'.
Dit verdrag geldt tussen Nederland, België en Luxemburg.
Als je artikel 2 leest, dan zie je dat het doel van dit verdrag is: het handhaven van de openbare orde en de bescherming van personen.

Agenten uit België kunnen dus niet zomaar iemand achtervolgen tot in Zeist, wanneer diegene bijv. 150 heeft gereden op de Belgische snelweg. Er moet echt iets ernstigers aan de hand zijn.

Toegevoegd na 3 minuten:
Correctie: artikel 18 van diezelfde wet stelt dat achtervolging wèl mag, maar dan wel volgens de regels van het nationale recht.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Niet volledig waar. Vroeger moest er een gegronde reden zijn en mest er toestemming gevraagd worden. Nu hoeft dat niet meer. De Belgisch politie mag iemand tot over de grens achtervolgen en arresteren en dat geldt ook voor de Nederlandse en Luxemburgse politie.