Is het weghalen van een product uit een boodschappenwagentje diefstal?

Stel iemand voor je pakt het laatste product uit het schap en legt het in zijn winkelwagentje. Jij wacht even, en op een onbewaakt ogenblik haal je het uit zijn boodschappenwagentje en legt het in je eigen boodschappenwagentje. Los van het feit dat het redelijk asociaal is, is het dan diefstal of niet? Feit is dat het product nog niet betaald is, maar aan de andere kant heeft de koper het wel in het karretje gelegd met de intentie om het te betalen.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
4.1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
iemand zit minnetjes uit te delen aan iedereen, ook terwijl het antwoord relevant is. ik heb dat even met plusjes gecompenseerd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ach die eeuwige minnaars ook altijd!! :) bekend fenomeen hier op GV helaas. eerst doen, en dan even later pas nadenken. gewoon lak(kie) aan hebben. :O}
ik ga ook even kijken of er wat C+jes uit zijn te delen. (*_*)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dat gaat nog lastig worden om een beste antwoord te kiezen.... Maar de discussie vind ik wel leerzaam om door te lezen!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ allen

Het beste antwoord

Nee het is geen diefstal omdat het artikel nog steeds eigendom van de winkel is en je er voor bij de kassa gewoon voor betaald.
Het artikel is niet van degene bij wie het in het karretje ligt omdat degene nog niet betaald heeft.
Dat degene de intentie heeft om te betalen maakt het nog geen eigendom: als ik de intentie heb iemand te slaan is dat nog steeds geen mishandeling.
Je moet hier onderscheid maken in: in bezit hebben of als eigendom hebben.
Dat het mega-asociaal is staat buiten kijf.

Toegevoegd na 11 uur:
ff verschil bezitter en houder opgezocht en dit gevonden:
Bezit is in het Nederlands vermogensrecht het houden van een goed voor zichzelf (art. 107 eerste lid, Burgerlijk Wetboek Boek 3 (BW 3)). Een bezitter heeft meestal de feitelijke macht over een goed en gedraagt zich alsof hij de eigenaar van dat goed is.

De wet onderscheidt bezit van houderschap. Een bezitter houdt een goed voor zichzelf, terwijl een houder een goed voor een ander houdt. Onverminderd de feitelijke beschikking die een houder heeft over een goed weet die houder dat hij niet de bezitter of eigenaar is. Als iemand bijvoorbeeld een boek leent van de bibliotheek is hij geen bezitter van dat boek maar houder namens de bibliotheek

Als je dit leest heb je elk winkelartikel als houder maar bezit je het nog niet. Je bezit het pas als je betaald hebt.

De artikelen in een winkel zijn juist bedoeld om, tot aan de kassa, door iedereen als houder te dienen. Dat het in een winkelwagentje ligt houd nog niet in dat het dan je bezit is, ondanks dat je de intentie hebt het te kopen. Ook is er nog geen overeenkomst, want dan zou je ook niet ongestraft terug kunnen leggen.

Een winkeldief zal ook altijd pas na een kassa aangehouden worden voor winkeldiefstal om discussies te voorkomen. Uitzondering hierop is als de dief de artikelen dusdanig opbergt dat de feiten en omstandigheden erop wijzen dat de intentie vaststaat dat er niet betaald gaat worden, bv kleding in een kleedkamer aantrekken en onder je eigen kleding verstoppen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (17)

Nee, dit is geen diefstal, je ontvreemd geen eigendom. Jij loopt nl gewoon naar de kassa om het product te betalen. Overigens is het wel 'not done' en inderdaad asociaal.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee want het is dan nog in de winkel en de winkel zijn eigendom
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
pakken wat jou niet toehoort is diefstal, dus ook als je wat uit een karretje pakt van een ander.

stelen doe je als je een #eigendom# van iemand wegneemt, of iets wat een ander in het bezit heeft.

een fiets jatten die iemand gekregen heeft met de intentie om erop te fietsen is dus ook diefstal. hier is ook niet voor betaald. :)

de vraag die je hier dus aan kan koppelen is of het voorwerp in de winkelwagen wel een bezit is van iemand.
als je gaat denken aan het feit dat de nietsvermoedend winkelende persoon dit voorwerp niet zomaar in het karretje heeft gelegd, en het karretje tijdelijk in bezit heeft vind ik #persoonlijk# dat je zou kunnen spreken van diefstal.

Toegevoegd na 2 minuten:
In het recht wordt eigendom onderscheiden van bezit, dat slechts het feitelijk kunnen beschikken over een zaak inhoudt — de zaak kan bijvoorbeeld ook geleend, gehuurd of gestolen zijn

Toegevoegd na 2 uur:
wettelijk vermoeden van bezit wil zeggen dat als iemand iets houdt waarvan je met zekerheid kan zeggen dat dit zijn/haar bezit wordt. (karretje, kassa, prive bezit.)
art. 109 boekje 3 van het burgerlijke wetboek 'vermogensrecht in het algemeen' waarvan goederenrecht een onderdeel is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik zie hier dat men heel gul is met de minnen.
het is wel zo prettig als deze ook verklaard worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
plusje van mij, ik vind het een goed en relevant antwoord!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb niet gemint....maar ben het niet helemaal met je eens....dit product is nog eigendom van de winkel...dus net zo min eigendom van de vraagsteller hier maar ook net zo min als die van de andere winkelaar.....2 gelijke partijen alleen de ander was eerst
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar dan is de vraag dus: is het ding in het karretje dan wel bezit? Ik denk het eigenlijk niet, je kunt er namelijk niet echt over beschikken. Het is bijvoorbeeld niet de bedoeling om het pak koekjes leeg te eten voordat je hebt afgerekend.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je benoemt dat diefstal, stelen en jatten drie verschillende dingen zijn... Althans, zo probeer je het te omschrijven...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@ syts01 ik wilde PRECIES hetzelfde reageren!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@syts
stelen, pikken, jatten, afnemen, afpakken, inpikken.... het zijn definities van 1 woord. ik omschrijf het zoals in mijn antwoord. ik probeer het dus niet, maar ik omschrijf het op die manier :) Suzy@

ik heb het wel eens gehad dat ik en de kids enorme dorst hadden en de winkel in gingen voor een een 6pack van die kleine drinkflesjes. dan maakten we het open en dronken er vast wat van. bij de kassa wel even netjes vermeld natuurlijk. werd er niet voor opgepakt omdat ik me het al toe had geëigend zonder te stelen van de winkel. wat een ander toegeëigend (in het karretje doet, of alvast half opdrinkt, pak je niet af. ook niet als het nog in je bezit is of erover kan of wil gaan beschikken. @John
ik vind dat wat in een karretje van een ander ligt een ander toehoort, dus snap niet dat het niet klopt met de rest. snap wel dat jij het niet vind kloppen met de rest als je over het eerste zinnetje een andere gedachte hebt bij het woord 'toehoren' (de winkel, of de persoon die het in het karretje heeft liggen. ik heb het namelijk niet over wettelijke persoonlijke eigendom) @dubossies
wettelijk gezien wel ja, maar de persoon die aan het winkelen is eigent het product toe (anders zat het niet in het karretje) met de bedoeling om het te kopen (wettelijke eigendom) @alle GV-ers wettelijk vermoeden van bezit wil zeggen dat als iemand iets houdt waarvan je met zekerheid kan zeggen dat dit zijn/haar bezit wordt. (karretje, kassa, prive bezit.)
art. 109 boekje 3 van het burgerlijke wetboek 'vermogensrecht in het algemeen' waarvan goederenrecht een onderdeel is.
Nee dat komt, omdat je nog niet betaald hebt. Daardoor is het niet diefstal, maar uw moet opschrikken als er bozen mensen achter je aan komen!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zolang je nog niet je boodschappen hebt betaald, is alles eigendom van de winkel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3 minduimen, maar van mij een plus: Je kan zeggen wat je wilt, maar er is geen speld tussen te krijgen!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
wel een wettelijke bepaling tussen te krijgen.
art. 109 boekje 3 van het burgerlijke wetboek
"'wettelijk vermoeden van bezit '' dus de bedoeling om het in je eigendom te krijgen (koop aan kassa in dit geval)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarom de minnetjes?
van mij een +
Strafrecht, artikel 310: "Hij die enig goed dat geheel of ten dele aan een ander toebehoort wegneemt, met het oogmerk om het zich wederrechtelijk toe te eigenen, wordt, als schuldig aan diefstal, gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste 4 jaren of geldboete van de vierde categorie." (volgens wiki)

Ik ben geen jurist, maar ik denk dat dit nog wel eens onder diefstal vou kunnen vallen: dat hangt van de algemene voorwaarden van de supermarkt af. Daar staat namelijk in beschreven hoe jij in de supermarkt met de producten (=eigendommen van de supermarkt) om mag/moet gaan.

Het kan dus zo zijn dat de spullen in het karretje al ten dele eigendom van de andere winkelende persoon zijn, doordat de koopovereenkomst begint op het moment dat je de spullen in je karretje legt.

En ook als in de voorwaarden bijvoorbeeld staat dat je die producten niet uit het karretje van een ander mag pakken, heb je dus geen koopovereenkomst wanneer je met die spullen langs de kassa gaat en afrekend. En dan loop je dus zonder voor die spullen betaald te hebben er mee naar buiten (ja, je hebt een bedrag gelijk aan het verkoopbedrag bij de kassa achtergelaten, maar zonder koopovereenkomst kan dat nog steeds beschouwd worden als diefstal: dat is vergelijkbaar met iemands auto jatten en geld voor een nieuwe auto in de brievenbus stoppen)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is pure diefstal.
'Diefstal is een strafrechtelijk delict dat bestaat uit het op onrechtmatige wijze eigenhandig in bezit nemen van andermans eigendom.' zegt wikipedia. Maar nou nog de vraag: Is het iemands eigendom? Ik vind van niet, omdat het het eigendom van de winkel is en zij alleen willen dat de klant blij wordt wanneer hij een product gekocht heeft.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik zou dit niet als diefstal beschouwen maar zoals je zelf neerzet is het zeker asociaal, het product is van de winkel en het is pas diefstal wanneer je het zonder betalen mee naar buiten neemt
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Diefstal is een strafrechtelijk delict dat bestaat uit het op onrechtmatige wijze eigenhandig in bezit nemen van andermans eigendom.

Daar je het product nog niet betaald hebt, is het dus nog niet je eigendom. De eigenaar van het product is nog steeds de winkelier.

Het wegnemen van een product uit jouw winkelwagentje voordat je betaald hebt is dus geen diefstal.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zolang het artikel niet is betaald, behoort het aan de eigenaar van de winkel, wie het een rot zorg zal zijn, wie het betaalt, als het maar betaald wordt!
Maar dat het een a sociale rotstreek is, is buiten kijf.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ALS het diefstal was, dan is iedereen die winkelt met een wagentje of mandje een dief. Immers, je stopt spullen van de winkelier in JOUW mandje (dat eigenlijk ook van de winkelier is, maar dit terzijde) en steelt dus eigenlijk de goederen an de winkelier.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk niet dat dat diefstal is.

Het is wat anders, als je het eruit haalt, en dan zó de winkel ermee uitloopt, zonder te betalen. Of als je het uit iemands handen rukt en dan recht in die persoon zijn gezicht: "Die was van mij!". Dan is het wél diefstal.

Kwestie van beter opletten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In mijn opinie is er hier absoluut sprake van diefstal..

Niet van de supermarkt..maar van de betreffende klant.

De klant is in het bezit van een artikel en volgens de wet wordt de bezitter geacht de eigenaar van een roerend goed te zijn.

De inhoud van de winkelwagen is dus het bezit van de klant aan wie de winkelwagen tijdelijk toebehoort...

Stel nu eens dat je in plaats van een artikel uit de winkelwagen, je de portemonnee van die klant pikt..uit zijn/haar tas in de winkelwagen..

Dat is toch absoluut diefstal..en waarom zou het ene wèl en het andere dan géén diefstal zijn, hè..

Groet,

Ton

Toegevoegd na 3 minuten:
Goede en leuke vraag, trouwens..van mij krijg je er een dikke plus voor. Dat vergat ik even bij de beantwoording..

Groet,

Ton
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jammer voor jou, hoor, ik heb het zo geleerd tijdens mijn rechtenstudie. Ik haal dus niets door elkaar..jij wellicht? Houderschap is iets totaal anders dan het begrip eigenaar. Groet, Ton
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar een artikel van de supermarkt wat door beide partijen nog niet is betaald is wat anders dan een portemonee met inhoudt van een klant die hij wel gekocht heeft en dus duidelijk wel bezit is....of je dan in een supermarkt, op straat of thuis bent.
Ik denk niet dat dit diefstal is, pas na betaling bij de kassa is het product eigendom van de klant, en dus niet meer van de winkel. Echter zou ik het niet proberen, wil je geen boze gezichten krijgen...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
-Het weggehaalde kon wel eens een product zijn dat onmisbaar was bij iemands doel om iets bijzonders te kunnen klaarmaken.
-De mogelijkheid dat je iemand zijn feestje bederft, terwijl hij zelf heel zorgvuldig zijn programma heeft afgewerkt, is altijd aanwezig.
-Je bent dan gewoon een stiekum, achterbakse, sluw persoon. Waarschijnlijk ook iemand die geen moeite heeft met stelen.
-Al mag je dit geen diefstal noemen; dan ben je toch nog ergens een dief, want jij hebt ervoor gezorgt dat iemand iets mist, wat nu in jouw bezit is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik noem dat geen diefstal....alleen deugnieterij...
Eigenlijk vind ik het wat grappig, maar anderzijds, doe je zoiets niet...
Misschien ik het ook zou durven, wie weet....

Toegevoegd na 1 minuut:
Leuke vraag!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lijkt me niet, ik weet er zelf niet veel vanaf maar het is niet heel handig om het te doen, je voelt je je er alleen maar rot om, je hebt wel wat maar die dingen zijn er vast nog wel van andere merken (en in andere winkels)