Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Ik heb asiel aangevraagd - en nu ik ben uitgeprocedeerd. Ik wil graag ga samenwonen of huwen - kan dat zonder de Europese niet te verlaten?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
697

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (2)

Neen

U dient eerst tenminste een half jaar gehuwd te zijn alvorens u recht krijgt om u te vestigen in Europa.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, dat kan. Als je met een Europese partner in een derde land gaat wonen (dus jij als niet-Europees met bijvoorbeeld een Nederlandse partner -liefst getrouwd, maar anders geregistreerd partnerschap- gaat in bijvoorbeeld België, Duitsland wonen) moet je voldoen aan de mildere EU-regels. Dit betekent dat je op zo'n manier makkelijker aan de voorwaarden van een verblijfsvergunning bij partner voldoet. Wel moet je er op rekenen dat je je identiteit moet kunnen aantonen (dat is soms een moeilijkheid bij een asielzoeker) en jij of je partner binnen een bepaalde termijn een baan moet hebben. Na het verkrijgen van de status kun je in Nederland EU-toetsing aanvragen (betreft geen inkomenstoetsing, wel een toetsing dat je daadwerkelijk aan de voorwaarden hebt voldaan en minimaal 6 maanden in een ander EU-land hebt gewoond). Voor meer info verwijs ik je naar de IND, maar vooral naar het gebruikersforum van Stichting Buitenlandse Partner.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding