Wie heeft voorrang als voor beide het stoplicht op groen staat, maar 1 slaat af en 2 gaat rechtdoor?

Wie moet aan wie voorrang verlenen als op een kruispunt twee auto's op dezelfde weg staan die beide groen licht krijgen?
Waarvan de groene auto(2) rechtdoor rijdt en de oranje auto(1) afslaat.
En uit welke regel, of regels zou dat blijken? (RVV artikelen)
(Dat natuurlijk ALS er überhaupt voorrang geregeld is. ALS dat niet zo is, is dat natuurlijk ook een antwoord.)

Picture for question
LeonardN
3 jaar geleden
in: Wetgeving
6.2K
crispy
3 jaar geleden
@LeonardN Je stelt de vraag alsof groen licht betekent dat andere verkeersregels niet meer gelden. Waar haal je dat vandaan?
LeonardN
3 jaar geleden
@crispy
Goed punt, kom ik zo op. Kan jij of wie dan ook zeggen wie er volgens jou hier voorrang heeft?
https://i.ibb.co/1d4WFj4/Opera-Snapshot-2020-05-17-131043-draw-accidentsketch-com.png
ronron1212
3 jaar geleden
Geen andere regel dan recht heeft hier voor rang dan is altijd al zo geweest dus alles is groen dus er is geen stoplicht regel. Vallen we in de basis regel rechts heeft voorrang.@LeonardN
paulus811
3 jaar geleden
4 stoplichten die allemaal op groen staan op een kruising lijkt me geen goed idee.
LeonardN
3 jaar geleden
@paulus811 Is toch een praktijksituatie, maar wat is volgens jou het antwoord?
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Waarom wordt een eerdere vraag opnieuw via een omweg weer ontleed......
Het antwoord is gisteren al gegeven: niemand heeft voorrang.
Voor jou nog een bron:
https://www.fietsersbond.nl/ons-werk/infrastructuur/verkeerslichten/
Ik ga deze ook plakken bij de vraag van gisteren. Misschien is het handig om de achterliggende oorzaak te ontleden waarom deze kruispunten zo worden aangelegd.
LeonardN
3 jaar geleden
@Simonsdochter In de vorige vraag is er weinig ontleed. De achterliggende reden lijkt me heel goed, ik zou zeggen maak nog veel meer kruispunten zo, als dat zo goed en veilig werkt.
Echter voor mij klopt er nu iets niet meer in juridische zin.
Ik was altijd onder de indruk, zoals ik hier in deze vraag met dit antwoord bemerk, dat ALS meerdere weggebruikers groen krijgen je "terugvalt" naar de volgende set regels.
Verkeerslichten>verkeerstekens>verkeersregels.
In deze vraag is iedereen het erover eens dat dat ook zo werkt volgens mij.
Maar in de andere vraag geldt dat principe opeens niet meer. Ik was er vrij zeker van dat velen dus bij mijn tweede voorbeeld hadden gezegd dat de fietser van rechts voorrang zou moeten krijgen.
crispy
3 jaar geleden
Ik weet niet hoe die experimenten met alle verkeerslichten op groen juridisch onderbouwd zijn.
Naar mijn mening is het als volgt: een verkeerslicht regelt geen voorrang, het is een hulpmiddel om de verkeersstromen te optimaliseren. Als je alles op groen zet, kan je net zo goed geen verkeerslichten plaatsen.
LeonardN
3 jaar geleden
"Als je alles op groen zet, kan je net zo goed geen verkeerslichten plaatsen."
Dat dacht ik dus tot gisteren ook, maar dat is dus blijkbaar niet zo.
Hoe je dat nu juridisch moet zien daar snap ik nog niks van.
Met een aantal vragen probeer ik daar nu achter te komen.
paulus811
3 jaar geleden
Ik kan niet geloven dat er een gelijksoortige kruising is waar alle stoplichten op groen staan, tenzij er een fout in de aansturing zit. Maar los daarvan heeft rechts voorrang bij twee fietsers, al zullen ze in dit voorbeeld beide doorrijden omdat ze (terecht) aannemen dat de ander rood heeft.
Utrecht
3 jaar geleden
Rechtdoorgaand verkeer op dezelfde weg gaat voor.
Dus de groene auto mag eerst doorrijden. De oranje auto rijdt achter de groene auto om.

Antwoorden (1)

Bestuurders die afslaan, moeten het verkeer dat hen op dezelfde weg tegemoet komt of dat op dezelfde weg zich naast dan wel links of rechts dicht achter hen bevindt, voor laten gaan.Het gaat hierbij om art.18 RVV1990

Dit in aanvulling op een correct antwoord van Utrecht een artikelvermelding.