In hoeverre heeft een programma als 'politie op je hielen' het recht om te filmen?

Vandaag kwam ik het filmpje 'meneer heeft gordel niet om' tegen op Dumpert. Er wordt gefilmd hoe deze man opgepakt wordt door de politie. Mag dit officieel volgens de wet? Hij wordt onherkenbaar gemaakt, maar is waarschijnlijk wel herkenbaar door zijn directe omgeving (witte auto, stem, kleding, omgeving etc.).

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving

Antwoorden (3)

Op de openbare weg mag men gewoon filmen.
Dat ze hem onherkenbaar maken is niet per wet vereist.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een filmpje van een persoon op de openbare weg is meestal te kwalificeren als "een portret dat vervaardigd is zonder daartoe strekkende opdracht". In dat geval is openbaarmaking daarvan door de fotograaf niet geoorloofd als de geportretteerde (of zijn nabestaanden) een redelijk
belang heeft tegen publicatie (artikel 21). Dit gaat overigens alleen op als de gelaatstrekken van de geportretteerde hier herkenbaar op staan.
Een filmpje van een menigte in een voetbalstadion mag dus gepubliceerd worden zonder dat de individuele supporters hier iets tegen kunnen doen.
Er zijn diverse gronden die als redelijk belang kunnen tellen. Zo geldt een inbreuk op de prive-sfeer als redelijk belang, bijvoorbeeld bij een foto op een naaktstrand. Een bekende persoonlijkheid heeft een commercieel belang bij zo'n verbod, want die verdient vaak geld door het verkopen van foto's van zichzelf. De gelaatstrekken moeten dus onherkenbaar zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Snap de minnen niet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als ze niet gemotiveerd zijn, is het geen min, maar ...
Openbaar terrein = vrij filmen.

Opgepakt worden voor geen gordel terwijl daar gewoon een boete voor staat, vreemd.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
hij wordt in principe niet opgepakt voor het niet dragen van de gordel, maar meer omdat hij het vrij duidelijk maakt dat hij het niet eens is met de boete zeg maar... :P