Mag ik boogschieten in het bos?

Een aantal leden van de boogschietverening schieten ook 3D wedstrijden. Nu willen we dit oefenen in het bos op nepdieren (jagen noet op echte dieren), mag dit? Zo niet, kan dit wel worden aangevraagd op een of andere manier?
Mochten we gebruik mogen maken van het privé bos(wat wel vrij toegankelijk is) worden de regels dan nog anders?
Alvast bdankt!

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Wetgeving
10.7K

Antwoorden (1)

In Nederland? Nee, dat mag zeer zeker niet! Voor de aanleg van een handboogschietbaan gelden strenge veiligheidsregels. Elke mogelijke afzwaaiende of afketsende pijl moet veilig opgevangen kunnen worden zonder gevaar voor letsel aan mens of dier. Het is ten strengste verboden om op openbaar toegankelijk terrein te gaan oefenen, ook als dat privé-bezit is. Ik meen me zelfs te herinneren dat het niet is toegestaan om in je eigen achtertuin te oefenen als een pijl in theorie buiten je eigen tuin terecht zou kunnen komen, door wat voor onwaarschijnlijke situatie dan ook.

Al zou je een hele grote tuin hebben of ander afgeschermd terrein huren, als daar ook wilde dieren leven (vogels, eenden, konijnen, eekhoorns, .....) of als er honden los zouden kunnen lopen (met de nadruk op kunnen, zelfs als dat niet mag!) moet je daar absoluut niet gaan oefenen. Je brengt jezelf, je sportvereniging en de hele handboogsport in het algemeen in grote problemen als er per ongeluk toch iets fout zou gaan.

Ik had ooit een vriend die lid werd van een handboogsportvereniging en het eerste dat hij op les 1 heeft geleerd: NOOIT schieten buiten de officiële baan. Daar was ruim een A4-tje tekst met uitleg van gevaren en consequenties bij. Bij de aanschaf van zijn eerste, tweede en derde eigen boog werd door de verkoper in de winkel een duidelijk verhaal van dezelfde strekking gehouden. Het verbaast mij dan ook dat leden van een handboogvereniging deze vraag stellen. In Duitsland zijn de regels voor schieten op eigen privé-terrein iets soepeler (of in elk geval was dat vroeger zo). Hoe het in België is weet ik niet, maar het lijkt mij dat dat binnen de vereniging toch wel duidelijk moet zijn.
Inekez1