kan iemand die al jaren in de bijstand zit in aanmerking komen voor wao/wia wegens ziekte?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving
7.1K

Antwoorden (3)

ja dat kan, iemand die in een bijstand zit, is sollicitatie plichtig..
als deze persoon wegens een blijvende ziekte deze taak niet kan vervullen, komt deze in aanmerking voor een medische keuring.
als dan vast staat dat deze persoon 80% tot 100% niet meer arbeid kan verrichten beland deze persoon in de wao..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat het heel lastig is om in de WIA te komen. Een bijstand uitkering ontvang je namelijk als je geen recht hebt op andere uitkeringen. Oftewel; waarschijnlijk heeft deze iemand geen recht op andere uitkeringen.

De WIA (voorheen WAO) is er voor om uw inkomen aan te vullen op basis van wat u niet kunt werken. Er wordt dus uitgegaan van dat u gaat re-integreren (werk zoekt/krijgt) en dat u naar vermogen uren maakt. Als u hiermee onvoldoende verdiend wordt dit aangevuld met de uitkering. Het kan wel in eerste instantie zo zijn dat u volledig uitkering krijgt, maar u moet wel gaan toewerken naar werk. Als dit om de een of andere manier niet kan krijgt u een bijstandsuitkering

Om voor een WIA in aanmerking te komen moet u dus ten dele arbeidsongeschikt zijn en het gedeelte wat u niet kunt werken krijgt u dan deels vergoed.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Neen, wel voor wajong als hij/zij nooit heeft gewerkt (maar bijvoorbeeld wel heeft gestudeerd), maar de drempel/voorwaarden maken dat niet gemakkelijk.

Toegevoegd na 2 minuten:
Veel gemeenten hebben hun bijstandsgerechtigden beoordeeld en naar de het UWV voor de Wajong gestuurd. De Wajonggroei is daar deels aan toe te schrijven, nu de gemeenten de bijstand zelf moeten betalen.