Mag je je tweeling Sven & Sven noemen?

Er is een of andere reclame op TV waarbij een moeder haar tweeling Sven en Sven genoemd heeft. Nu vraag ik mij af of dat wettelijk gezien wel kan en mag? Het gaat me dus niet om of het handig is (dat weet ik ook wel, zelfs dezelfde verschillende namen maar met dezelfde beginletters is al onhandig), maar of het kan. Misschien dat de ambtenaar het tegenhoud, maar wat als het geen tweeling is, dus niet tegelijkertijd aangegeven hoeft te worden? Ziet hij dat dan om dit tegen te houden?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wetgeving
4.7K

Het beste antwoord

Dan heb je twee mensen, met exact dezelfde naam, die op exact hetzelfde moment geboren zijn. Ze lijken als ze eeneiïge tweeling zijn ook nog op elkaar en hebben hetzelfde dna, dan is de kans op identiteitsverwisseling of -fraude wel erg aanwezig. De wet heeft hier nog niet in voorzien zo te zien, want dit is volgens mij nog nooit voorgekomen, ik ken geen rechterlijke uitspraken hierover. Ik denk dat als iemand zijn tweelingen (exact) hetzelfde wil noemen, dus niet sven en ieder een tweede naam die wel verschilt, dat dit niet toegestaan zal worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Jij mag zelf uitmaken hoe je kinderen wilt noemen. Er zijn weliswaar lijsten van ongewenste voornamen, maar die jij noemt vallen daar niet onder. Ook als je tien kinderen hebt, en ze allemaal hetzelfde noemt, mag dat. En het is reuze makkelijk als je gaat eten, je hoeft maar één naam te roepen.
AWM
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Bianca Ook de vraagsteller had al aangegeven dat ie het niet handig vond.
Waar je vooral veel problemen mee gaat krijgen is dat ook de overheidsdiensten uitgaan van naam en geboortedatum. (Sofinummer . tegenwoordig BSN nummer) natuurlijk ook wel, maar bij van alles en nog wat wordt gewoonlijk alleen naam en geboortedatum gevraagd, ook bv paspoort aanvragen ed.
De wet geeft de ambtenaar van de burgerlijke stand nog steeds de mogelijkheid om een naam te weigeren. Er kunnen hiervoor twee redenen zijn:

1) De naam is ongepast

2) De voornaam komt overeen met een achternaam die niet als voornaam in gebruik is.

Je mag een tweeling dus Sven&Sven noemen, dat mag je zelf bepalen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens mij mag het niet of laat de ambtenaar het niet toe.
Het geeft aanleiding tot persoonsverwisseling wat sowieso al met eeneiige tweelingen het geval kan zijn.
Als de tweeling een verschillende tweede voornaam krijgen, met een verschillende beginletter zal het wellicht geen probleem zijn, zoals Swen -Harm en Swen-Jan.
Dan zijn immers ook de initialen verschillend.