Waarom mag een bedrijf 30 dagen de tijd nemen voor een terugbetaling?

Ik had via het internet een product besteld die niet geleverd werd, terwijl wel duidelijk op de site stond dat het leverbaar was. Na van 31-10 t/m 05-11 thuis te hebben zitten wachten, kreeg ik op 06-11 een telefoontje en een e-mail met de melding dat het product er niet was. Ik besloot dus mijn geld terug te laten storten. Sinds het afspreken dat ik het geld terug zou krijgen, zijn 8 werkdagen ondertussen alweer voorbij, en nog steeds geen geld op mijn rekening. Ik keek op de site bij de algemene voorwaarden en vond dit: "... U heeft dan het recht om de overeenkomst te ontbinden. Reeds betaalde bedragen worden zo spoedig mogelijk, doch binnen 30 dagen gecrediteerd." Is dit ook van toepassing op mij, ook al is het niet mijn fout? Ergens denk ik helaas van wel... Maar dan is mijn vraag: waarom is het zo dat een betaling via iDeal van koper naar bedrijf zo vlug en gemakkelijk afgehandeld kan zijn, maar een bedrijf gewoon 30 dagen de tijd kan nemen alvorens het bedrag terug te storten?

Ik las her en der dat ING en andere banken in het verleden transacties "pauzeerden" om rente te kunnen trekken uit die transactiebedragen. Ik hoop nou niet dat dit waar is. Echter, gezien het feit dat bedrijven het bovengenoemde volgens de wet mogen doen, klinkt het niet alsof iets ze ervan kan weerhouden om het even snel op een speciale spaarrekeningetje te zetten alvorens het terug te storten.

Toegevoegd na 2 minuten:
Dit was ik nog vergeten toe te voegen: de levertijd zou uiterlijk drie dagen moeten duren...

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
3.9K

Antwoorden (3)

Als jij iets besteld dan maak je geld over en dan is het betaald. Dan stuurt het bedrijf je het artikel. Alsjij je artikel niet hebt ontvangen dan krijg je je geld terug een bedrijf heeft alleen een paar procedures af te handelen voor ze kan terug betalen. daarom staat er binnen 30 dagen dat kan vaak sneller gebeuren maar voor het geval er iets tussen komt is het dus 30 dagen. Dit heeft niets met de banken te maken.
ronron1212
11 jaar geleden
ronron1212
11 jaar geleden
kun je de min eens onderbouwen
Dit heeft niets met de banken te maken en alles met de winkel. De winkel heeft gewoon de wettelijke bepaling overgenomen. Ze kiezen hierbij zelf voor om het geld inmiddels 8 dagen vast te houden.

"In geval van ontbinding overeenkomstig lid 1 heeft de koper recht op kosteloze teruggave van het door hem aan de verkoper betaalde. De teruggave moet zo spoedig mogelijk en in ieder geval binnen dertig dagen na de ontbinding plaatsvinden." (artikel 46d lid 3 uit boek 7 burgerlijk wetboek).

Overigens hoeft het niet alleen maar onwil te zijn. Veel (grotere) bedrijven bepalen op vaste momenten uit, eens per twee weken of soms zelfs eens per maand. Het kan zijn dat je net een betalingsdag gemist hebt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ikzelf heb net hetzelfde probleem. Ik bestel een product, na drie weken wachten, neem ik zelf contact op met de verkoper (Tel Sell) waar ze me vertelde dat het product niet in stock was. Nergens op de site stond dit vermeld. Kzou dan nog eens 2 weken hebben moeten wachten. Dus vroeg ik ook om terugstorting. Resultaat: 35 WERKdagen moet ik wachten voor ik mijn centjes terugkrijg. Ik kan me goed voorstellen dat dit wel degelijk om interesten gaat dan. Mijn klein bedragske staat meer dan een maand op hun rekening. Wanneer er zo 100 kleine bedragjes staan, is hun interest wel de moeite om hun klanten wat ah lijntje te houden, lijkt mij.

Uiteindelijk heb ik mijn productje via China laten komen, en binnen de week was alles geklonken, waardoor ik het nog eens bestelde. Kheb er ondertussen al twee, voor 1/5de van de prijs.... Maar mijn centjes van Tel Sell staan ginder op te brengen. SCHANDALIG om op die manier een bedrijf te runnen!!!