Krijg je een strafblad als je een brief krijgt waarin justitie besluit niet tot vervolging over te gaan?

het gaat over inzake openbare dronkenschap, en er vond geen aanhouding plaatst.
er is ook geen oproep van de rechtbank per post gekomen, enkel alleen een brief van het OM.

3 jaar geleden
in: Wetgeving
1.4K

Antwoorden (2)

Nee. Geen vervolging, geen veroordeling, geen strafblad.
jc54
3 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
@jc54, Geen aantekening in de justitiële documentatie klopt niet. Alleen geen aantekening als blijkt dat de aanklacht onterecht is.
Als de officier van justitie besluit om de zaak te seponeren vindt er geen vervolging plaats. Je wordt dus niet vervolgd en hoeft niet voor de rechter te verschijnen. De reden waarom een zaak is geseponeerd wordt aangetekend in de justitiële documentatie hetgeen jij strafblad noemt, en bewaard..Als je nog eens wordt aangehouden worden deze gegevens erbij gehaald.
Alleen als de zaak is geseponeerd omdat je ten onrechte bent aangemerkt als verdachte wordt het feit verwijderd uit de documentatie.
Als je het niet eens bent met de sepotgrond - de sepotcode - omdat deze van invloed kan zijn op het justitieel documentatieregister kan men een klacht indienen bij de Hoofdofficierofficier van justitie van het arrondissementsparket waar de zaak behandeld is.
Toegevoegd op 06 oktober 2020 21:48: tekst
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
popeye
3 jaar geleden
@JoanDArc seponatie moet de rechter bepalen toch? van vervolging afzien houd toch in dat het de rechtbank niet haalt? seponeren betekend geen vrijspraak en geen veroordeling. maar dat is in rechtbank.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
@popeye, Alleen het Openbaar Ministerie (dmv de officier van justitie) bepaalt of een zaak wel of niet geseponeerd wordt. De rechter is hierbij geen partij, die blijft buiten beeld.
Seponeren betekent: geen vervolging. Het betekent niet dat de verdachte is vrijgesproken, het betekent alleen dat de zaak in de mappenkast verdwijnt.
De rechter komt pas in beeld als een zaak niet wordt geseponeerd door de Officier van Justitie. De rechter vonnist - doet uitspraak - nadat hij alle partijen tijdens een rechtszitting heeft gehoord en het onderzoek sluit.
De uitspraak kan zijn: schuldig met rechtsvervolging; schuldig zonder rechtsvervolging; onschuldig met vrijspraak.