Wie heeft de rechten van een remix?

Stel dat er een nummer wordt gemaakt door een dj en andere dj remixt deze, welke heeft dan de rechten. Dus bij wie moet je aan de deur kloppen of je de plaat mag gebruiken?

Voorbeeld 1: liggen de rechten van http://www.youtube.com/watch?v=FLRS1GHVoIs bij Armin van Buuren of Wiegel Meirmans Snitker
Voorbeeld 2: liggen de rechte van http://www.youtube.com/watch?v=e8eNj7m3Lkg bij Sander van Doorn of Ummet Ozcan?

(BTW, het gaat echt om wie de eigenaar van het nummer is, dus niet Buma Stemra ofzo)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
1K

Het beste antwoord

Dat ligt helemaal aan het contract. Het is echt niet zo dat er uniforme regels zijn, voor het gebruik van originele composities door anderen in remixen.

Stel dat die Sander graag wat van Armin van Buuren wil gaan remixen, en hij wil er wat meer mee doen, dan alleen maar een onschuldig youtubefilmpje posten, dan zal hij moeten onderhandelen met de zaakwaarnemer van van Buuren. Er kan dan uit zo'n contract rollen, dat er een bedrag in één keer wordt betaald voor het gebruik, maar het kan net zo goed zo zijn, dat er b.v. voor iedere CD of ieder gebruik in een optreden van die Sander een bepaald bedrag(je) betaald moet worden. Tevens zal in zo'n contract precies geregeld worden, wat wel en wat niet mag gebeuren met de originele muziek. In dat geval krijgt die Sander niet alle rechten voor onbeperkt gebruik, maar gedeeltelijke rechten.

Het is zelfs mogelijk dat dit met gesloten beurzen gebeurt. Stel nu eens dat die Sander nog niet zo beroemd is als Armin van Buuren, en hij gaat die remix maar beperkt gebruiken, dan zou ik mij kunnen voorstellen, dat Armin van Buuren er bepaald niet slechter van wordt, als Sander een filmpje plaatst op youtube met zijn remix, waarbij keurig de bron vermeld staat. Alleen maar reclame voor van Buuren dus, en dan hoeft er niets betaald te worden. ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Top, mooi antwoord. Bedankt!;-)

Andere antwoorden (1)

Zonder meer is de schrijver (auteur) van de muziek één gerechtigde, daarna komt de daadwerkelijke uitvoerder (zanger / orkest) en als laatste pas de maker van de remix.