Er is een naaktfoto van mij gemaakt (douche). Deze is vervolgens in een whatsap gekomen (jongens+meisjes). Kan ik juridische stappen ondernemen?

Weet jij het antwoord?

/2500

Ja dat kan en ik zou dat rap doen ook.

Jazeker kan dat. Je kan de vraag voorleggen bij het juridisch loket, waar je gratis antwoord krijgt op al je juridische vragen. Sterkte er mee..

Dat kan zeker. Hier is sprake van schending van de privacy. Je mag slechts foto's van iemand anders plaatsen als die ander daarvoor toestemming heeft gegeven. Ik neem aan, dat jij dat niet hebt gedaan. Neem eerst contact op met het juridisch loket en van daaruit word je verder geholpen.

Ja, er is in dit geval sprake van twee wettelijk strafbare feiten. Ten eerste is de foto genomen in huis en indien de maker van de foto geen toestemming had deze te nemen er sprake is van huisvredebreuk. Ten tweede als die persoon daarna de foto openbaar gaat maken (publiceren op een medium dat door andere mensen zichtbaar of vrij toegankelijk) is er sprake van het schenden van iemands portretrecht. Daarnaast is ook de privacy geschonden, alleen moet de aard van de foto zodanig zijn dat je eerbaarheid geschonden is en er zodanig sprake is van schade voor de persoonlijke levenssfeer dat dit reputatieschade oplevert. Gewoon naar een advocaat strafrecht zoeken en advies inwinnen. Een eerste gesprek is meestal gratis. Succes!

Ga voor dat je iets anders doet aangifte doen bij politie, dit is een ernstige schending van zowel jou integriteit als het portretrecht en het auteursrecht.

Zoals eerder vermeld is het belangrijk om zo snel mogelijk klacht in te dienen. Zo kan men de persoon verplichten alle beeldmateriaal te vernietigen en eventueel een dwangsom opgelegd worden indien de personen de foto verder verspreiden en hierdoor je zakelijke carrière kapot maken.

Allereerst is de vraag, is deze foto op vrijwillige basis gemaakt. Nee....., dan is t zaak je te wenden naar een juridisch loket, aangifte doen bij de politie, schending van portretrecht en eerbiedheid is hier aan de orde. Je kunt desbetreffende sommeren deze foto te verweideren met een dwangsom bij nalatigheid of verzuim. Naast carriere schending bestaat ook de mogelijkheid om publicatierectivicatie en een schadevergoeding te eisen. Alle gerechtelijkekosten en onderhevigheid van inkomstenderving zijn te verhalen op publiceerder. Snel actie ondernemen en schroom niet gelukkig in Nederland bestaat de privacywet en de knowhow en gevolgen bij schending van deze wet. Succes. .......!!

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100