Stel, ik trouw met een russische, mag ik daar dan gaan wonen en zij hier?

Wat ik bedoel is, als ik met een Russische trouw, mag ik dan daar gaan wonen omdat ik getrouwd ben met een Russisch staatsburger, en mag zij dan hier komen wonen omdat ze getrouwd is met een Nederlands staatsburger?
Of kan ik dan gewoon een speciaal visum aanvragen voor Rusland en zij voor Nederland?
Vraag dit slechts uit interesse, ben niet van plan om te gaan trouwen, laat staan iemand aan een visum te helpen.
En als ik daarna Russisch staatsburger wordt, moet ik dan mijn Nederlandse nationaliteit opgeven of kan ik beide behouden?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
3.9K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Volgens mij kan dat niet want jij moet hier een bepaald inkomen verdienen om haar hier te laten komen: http://www.rnw.nl/nederlands/article/met-je-buitenlandse-partner-naar-nederland-20-tips

Antwoorden (3)

Als je gaat trouwen met een russische geld dat jullie beide een toeristen visum kunnen aanvragen om zo bij elkaar te kunnen zijn, deze toeristenvisum is 3 maanden geldig en daarna moet he 3 maanden wachten om wederom ern toeristenvisum aan te vragen.
Wil je haar naar nederland halen, dan wordt dat vua nederland een moeilijk, zwaar en langdurig proces, waar je dan voor kunt gaan kiezen is de Belgie-route ( info hierover is wel te vinden op internet).
Op een gegeven moment zal 1 van beide zijn of haar nationaliteit wel op moeten geven, want het is (in nederland) niet toegestaan 2 nationaliteiten te hebben ( niet geld niet voor idereen, denk aan het koningshuis?).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verblijf langer dan 90 dagen in Nederland
Voor een ononderbroken verblijf van 90 dagen of langer moet u een machtiging tot voorlopig verblijf (MVV) aanvragen. Een MVV heet ook wel een inreisvisum of visum type D. Als u een inwoner bent van een EU-land (of van enkele andere landen, hoeft u geen MVV aan te vragen. Voor welke landen dit geldt vindt u op het overzicht van alle nationaliteiten die geen MVV nodig hebben om naar Nederland te komen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hoe het in Nederland werkt vind je op www.ind.nl op de klantdienstwijzer. D.m.v. een simpel stappenplan weet je precies wat je kan doen.

Voor vestiging in Rusland geldt uiteraard andere wetgeving.