Klopt het dat de zorgverzekeraar niet de basisverzekering mag schorsen, maar wel de aanvullende verzekering ? In de polis staat hier niets over.

Over schorsing in verband met betalingsachterstand is 8 maanden geleden ook een vraag gesteld. In het als best beoordeelde antwoord staat dat de schorsing alleen de aanvullende verzekering betreft. Maar deze beperking kan ik niet vinden in de polisvoorwaarden.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving

Antwoorden (1)

In Nederland ben je verplicht een basisverzekering zorg te hebben. Aanvullende verzekeringen zijn niet verplicht. Daarom mag de basisverzekering niet geschorst worden, maar wordt er bij een achterstand van 6 maanden geld ingehouden op loon, pensioen of uitkering.

Toegevoegd na 23 uur:
Aanvulling:
In Nederland hebben zorgverzekeraars acceptatieplicht voor de basisverzekering. Ze zijn daardoor verplicht om iedereen die bij hun een basiszorgverzekering aanvraagt te verzekeren (alleen het basispakket).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In Nederland hebben zorgverzekeraar acceptatieplicht. Dit houdt in dat ze verplicht zijn om iedereen die bij hun een basiszorgverzekering aanvraagt te verzekeren voor het basispakket. Omdat ze hiertoe verplicht zijn, kan de verzekering het contract dus niet zelf beëindigen, dat kan alleen de verzekerde zelf (of een gemachtigde?). Het CVZ is een overheidsorganisatie die toeziet op de Zorgverzekeringswet. Aanmelding bij CVZ is dus niet bedoeld omdat zorgverzekeraars elkaar geen wanbetalers willen toespelen, maar de aanmelding is er als garantie voor de zorgverzekeraars dat zij betaald krijgen omdat ze basisverzekerden niet mogen schorsen Na 6 maanden betalingsachterstand meldt je zorgverzekering je aan bij het CVZ. Je betaalt dan geen premie meer aan je zorgverzekeraar, dit doet het CVZ voor jou. Het CVZ int vervolgens bij jou een bestuursrechtelijke premie. Dit bedraagt 130% van de premie die je normaal moest betalen. De premie die je normaal moest betalen wordt nu rechtstreeks bij je werkgever, uitkeringsinstantie of pensioenfonds ingehouden, en dus gekort op je inkomen. Voor de 30% krijg je een acceptgiro thuis. Zodra je met je zorgverzekeraar een overeenstemming hebt bereikt (betalingsregeling/schuldhulpverlening) of je schuld hebt afbetaalt gaat je premie weer via de zorgverzekeraar lopen, en dus weer gewoon 100%