Strafbaarheid en strafmaat bij betrapping op betreden verlaten gebouw/terrein met enige intentie deze te fotograferen in België (urbex)

Een casus met veel discussie: Personen die aan "urban exploration" (urbex) doen, dringen binnen in verlaten en/of vervallen gebouwen met de enige intentie het pand te fotograferen. Dit zonder toestemming van de eigenaar.

Situatieschets: Stel dat je overdag met drie vrienden via een openstaand keldergat een verlaten gebouw (oude school, verlaten hospitaal,...) binnendringt om het pand te fotograferen. Dit zonder toestemming van de eigenaar. Je hebt enkel fotomateriaal en een zaklamp op zak. Er wordt tijdens de trip niets vernield, geforceerd, meegenomen of achtergelaten. Je komt net uit het desbetreffende gebouw en je wordt betrapt door twee agenten.

Wat nu, kan je hiervoor bestraft worden in België?
Wat zou de strafmaar zijn? Krijg je hiervoor een strafblad?
Is dit in Nederland anders?

Heb al heel wat info gezocht, maar nergens concrteet antwoord gevonden. Hopelijk kunnen jullie mij helpen...

Alvast bedankt

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving
6.8K

Antwoorden (1)

ik ben er in nederland ooit eens op betrapt na een nacht op het politie buro goed geslapen te hebben een lekker ontbijt (broodjes kaas en ham met kopjes koffie)een verhoor door vriendelijke agent hebben ze mij vrijgelaten ik kreeg later een bericht dat de zaak geseponeerd was.ik had s'nachts een oude fabrieks hal bezocht zonder intentie en verder niets kapot gemaakt maar het werd wel bewaakt(wist ik veel)maar das al jaren geleden mischien dat de wet wel veel strenger is geworden