Is het mogelijk de staat/gemeentes (aan de hand van de grondwet) via de rechtbank te dwingen extra sociale woningen bij te bouwen?

Het aantal sociale huurwoningen dat beschikbaar is, loopt niet gelijk met het aantal mensen dat op zoek is naar een betaalbare woning, vooral in de grote steden.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Wetgeving
Erna55
8 jaar geleden
Welk artikel van de grondwet had je in gedachten ?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Artikel 22
Erna55
8 jaar geleden
--- Bevordering van voldoende woongelegenheid is voorwerp van zorg der overheid.---
En waar staat dat de overheid moet bouwen ?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
ik stel deze vraag omdat ik er geen antwoord op heb, in de hoop dat iemand dat wel heeft, niet om andere vragen te beantwoorden ;-) Ik heb er namelijk geen verstand van.
Erna55
8 jaar geleden
Ik stel geen "andere" vraag.
Je verwijst naar artikel 22.
Ik laat je zien wat daarin staat en vraag je om mij uit te leggen hoe je denkt de overheid te kunnen dwingen met dit artikel.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dat is juist de vraag waar ik antwoord op wil..,,
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Met jouw reactie geef je geen antwoord op mijn vraag.
Erna55
8 jaar geleden
Ik probeer je hierover te laten nadenken zodat je zelf het antwoord kunt vinden op deze vraag.
De plicht tot bevordering staat in de grondwet. Bevordering is iets anders dan bouwplicht.
erotisi
8 jaar geleden
Interessant in dit verband is misschien nog dat enkele maanden terug een rechter heeft bepaald dat de overheid gedwongen was om iets aan de CO2 uitstoot te doen, omdat de overheid zelf daar bepaalde beloftes voor had gedaan (exact weet ik het niet meer).
Dat was een zeer bijzondere uitspraak van een overigens lagere rechter, maar dat was toch een van de weinige keren dat een rechter de overheid dwong een bepaald beleid te voeren. Misschien dat iemand dat nog kan aanvullen of verbeteren.... Dus op zich is de vraag niet zo slecht
Erna55
8 jaar geleden
In de zaak die jij aanhaalt, heeft de overheid een "belofte" gedaan en niet nagekomen.
De vraagsteller denkt dat artikel 22 van de grondwet een bouwgebod bevat. Wanneer je de formulering goed leest, dan staat daar niet in dat de staat moet bouwen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik denk niet dat artikel 22 van de grondwet een "bouwgebod" bevat.
"Bevordering van voldoende woongelegenheid" betekent niet dat de Staat hier alleen in kan voorzien door middel van bijbouwen van woningen.
Bevorderen van voldoende woongelegenheid kan ook op een andere manier tot stand worden gebracht. Als er in principe voldoende sociale huurwoningen bestaan, maar deze niet beschikbaar zijn omdat de mensen die er in wonen niet kunnen doorstromen, kan er toch gesteld worden dat de overheid niet voorziet in het bevorderen van voldoende woongelegenheid?

Het beste antwoord

De overheid kan gemeenten niet dwingen om sociale huurwoningen te bouwen. Ze kunnen echter wel sturen en de provincie dwingen om dit bij hun gemeenten weer af te dwingen. Minister Blok (wonen/rijksdienst) zal dan een brief sturen naar de Commissarissen van de koning (hoofd provincie) en deze zullen dan hun gemeenten moeten opleggen om sociale woningen te bouwen.
Gemeenten zullen moeten doen wat de provincie bepaalt en de provincie moet weer datgene doen wat de overheid bepaalt....zo werkt het systeem ;-)

Het probleem is dat er wel genoeg sociale woningen zijn, maar dat een groot gedeelte wordt bewoond door mensen die inmiddels een te hoog inkomen hebben om recht te hebben op zo'n woning. Ze zijn eigenlijk bedoelt voor mensen met weinig inkomen.
Momenteel is wel het inkomen bepalend of je ervoor in aanmerking komt als nieuwe huurder, maar de mensen die ooit weinig verdienden en zo'n woning kregen, hebben inmiddels een te hoog inkomen gekregen en zitten er nog steeds. Er is namelijk nooit controle op geweest.

De minister heeft een paar jaar geleden bepaalt dat dit 'scheefwonen' moet worden tegengegaan en bij hen wordt de huurprijs sneller verhoogd dan bij de rest. de belastingdienst stuurt nu ook hun inkomensgegevens door naar de wooncorporaties om dit te kunnen bepalen. De Raad van State heeft echter begin februari bepaalt dat de belastingdienst deze gegevens niet mag verstrekken en daarop heeft Blok meteen een nieuwe huurwet gemaakt waarin een artikel is opgenomen waarin de Belastingdienst hiertoe wel verplicht wordt.

Het zal nog wel even duren voor alle scheefwoners zijn doorgestroomd. Gemeenten hebben inmiddels ook al vaak bij de prestatieafspraken met wooncorporaties de sociale huursector naar voren geschoven en ze opgedragen geen sociale huurwoningen meer in de verkoop te gooien. Iets wat veel gebeurde om de kosten te dekken die de overheid hen oplegde in de vorm van een verhuurdersheffing, die voor de staat 1,3 miljard in het laatje brengt. Veel gemeenten hebben ook geen ruimte meer voor nieuwbouw en dan moet je toch creatief zijn om aan de behoefte te proberen te voldoen ;-)
amc
8 jaar geleden
Computoon
8 jaar geleden
De landelijke overheid en de provincie kunnen wel 'sturen' maar de gemeenteraad heeft in veel gevallen toch het laatste woord. Kijk maar eens naar de azc's. Het gaat om een landsbelang maar als de gemeenteraad ze niet wil, komen ze niet in een gemeente die een hogere overheid voor ogen had.
amc
8 jaar geleden
Is toch niet helemaal waar.....neem de statushouders waar elke gemeente door de overheid verplicht wordt een aantal van hen een woning te verschaffen. Een aantal dat bepaald is door de grootte van de gemeente. Let wel...ik heb het over 'statushouders' en dus geen asielzoekers in AZC's. Gemeentes zijn verplicht gesteld deze te huisvesten in zo mogelljik een vaste woning. Zou een gemeenteraad weigeren ze op te nemen, dan volgen er sancties door de overheid en dat betekent dat ze nog minder geld krijgen om hun gemeente te bestieren. Feitelijk wordt je dus als gemeente zo verplicht dat te doen wat de overheid verlangt.
teusvh
8 jaar geleden
Dat van die asielzoekers is een heel ander verhaal dan het bouwen van sociale huurwoningen. De gemeente kan die mensen ook onderbrengen in een hotel of zo.
Ik zou niet weten hoe de gemeente verplicht kan worden gesubsidieerde woningen te bouwen.
Daarvoor hebben we corporaties, en als ze niet doen wat nodig of nuttig is in de ogen van minister Blok moet hij zelf maar aan een touwtje trekken.
amc
8 jaar geleden
Ik zeg ook duidelijk 'statushouders' en dat zijn mensen die het recht hebben op een woning en moeten integreren omdat ze hun leven hier weer oppakken. Zij zijn door de molens heen gegaan en hebben een verblijfsvergunning gekregen.
Die kan je niet in een hotel stoppen omdat ze net zoveel recht op een 'normale' woning hebben verkregen. De wooncorporaties zijn dan ook verplicht om hen ook sociale huurwoningen te geven, want duurdere zijn door hen zeker niet op te brengen. Dat is juist het hele probleem op het ogenblik! Wij wachten als Nederlanders immers inmiddels al jaren op betaalbare woningen en nu komen zij er ook nog eens bij met vaak nog voorrang ook. De gemeenten hebben hier veel vragen en protesten over gekregen, maar zijn ook gebonden aan regels en kunnen alleen proberen er het beste van te maken.

Andere antwoorden (1)

Nee. "Bevordering van voldoende woongelegenheid" is namelijk geen synoniem voor "bouwen", de staat is geen aannemer.

Verder is het de vraag of de woongelegenheid nu al niet "voldoende" is. Probleem is, dat nog steeds veel te veel mensen in zo'n woning wonen terwijl zij geld genoeg hebben om "vrije sector" te huren danwel een koopwoning te kopen. Als de overheid belastingmaatregelen tegen dit verschijnsel neemt, "bevordert" ze ook "voldoende woongelegenheid".

Toegevoegd na 3 minuten:
Een Amstelveense wethouder zei in een interview:

"Lange wachtlijsten, dus bijbouwen.

‘Helemaal niet. We hebben in dit land niet te weinig sociale huur, maar te veel. Het echte probleem is dat het voor de middenklasse enorm moeilijk is om een passende woning te vinden. Ik ben er een voorbeeld van: je begint met werken en hebt een laag inkomen onder de 34 duizend euro. Daarmee heb je recht op een sociale woning. Als je meer gaan verdienen, dan blijkt dat er niets is om te huren tussen de 700 en 1.000 euro. Dergelijke ‘duurdere’ woningen zijn er veel te weinig omdat de politiek-gestuurde woningcorporaties sociale woningen het belangrijkst vonden.’"
Computoon
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Als er in principe voldoende sociale huurwoningen bestaan, maar deze niet beschikbaar zijn omdat de mensen die er in wonen niet kunnen doorstromen, kan er toch gesteld worden dat de overheid niet voorziet in het bevorderen van voldoende woongelegenheid? Is het mogelijk de regering hiertoe te sommeren, via de rechter?