Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Is het mogelijk de staat/gemeentes (aan de hand van de grondwet) via de rechtbank te dwingen extra sociale woningen bij te bouwen?

Het aantal sociale huurwoningen dat beschikbaar is, loopt niet gelijk met het aantal mensen dat op zoek is naar een betaalbare woning, vooral in de grote steden.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Wetgeving
858
Erna55
8 jaar geleden
Welk artikel van de grondwet had je in gedachten ?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Artikel 22
Erna55
8 jaar geleden
--- Bevordering van voldoende woongelegenheid is voorwerp van zorg der overheid.---
En waar staat dat de overheid moet bouwen ?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
ik stel deze vraag omdat ik er geen antwoord op heb, in de hoop dat iemand dat wel heeft, niet om andere vragen te beantwoorden ;-) Ik heb er namelijk geen verstand van.
Erna55
8 jaar geleden
Ik stel geen "andere" vraag.
Je verwijst naar artikel 22.
Ik laat je zien wat daarin staat en vraag je om mij uit te leggen hoe je denkt de overheid te kunnen dwingen met dit artikel.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dat is juist de vraag waar ik antwoord op wil..,,
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Met jouw reactie geef je geen antwoord op mijn vraag.
Erna55
8 jaar geleden
Ik probeer je hierover te laten nadenken zodat je zelf het antwoord kunt vinden op deze vraag.
De plicht tot bevordering staat in de grondwet. Bevordering is iets anders dan bouwplicht.
erotisi
8 jaar geleden
Interessant in dit verband is misschien nog dat enkele maanden terug een rechter heeft bepaald dat de overheid gedwongen was om iets aan de CO2 uitstoot te doen, omdat de overheid zelf daar bepaalde beloftes voor had gedaan (exact weet ik het niet meer).