Wie controleert de boedelbeschrijving?

Na overlijden van onze broer is er een boedelbeschrijving gemaakt en ingeleverd bij de rechtbank ivm Beneficiair aanvaarden.
Deze boedelbeschrijving is zonder aarzelen goedgekeurd.
Maar wie controleert een boedelbeschrijving? Iedereen kan een boedelbeschrijving opstellen en alle kostbaarheden in het huis van de overledene omzeilen door deze niet in de beschrijving op te nemen om zodoende zo weinig mogelijk bezittingen op te geven.
Is er dan helemaal geen toezicht en controle op de spullen en andere kostbaarheden in het huis?

10 jaar geleden
in: Wetgeving
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Tja waarom was je daar niet bij dan en wie heeft de boedelbeschrijving gedaan?
roelp
10 jaar geleden
Ik was er wel bij, maar vroeg me gewoon af wie de hele handel controleert.

Antwoorden (1)

In eerste wordt er uitgegaan van de eerlijkheid van nabestaanden. Als er twijfel ontstaat (bijv. door een klacht van een familielid) kan er op last van de rechtbank een onderzoek plaatsvinden om de werkelijke inboedel te bepalen. De betrokken notaris zal dan waarschijnlijk een overzicht van de inboedel opmaken.