Mijn ex vriend wilt een huis kopen en ik wil zijn huis blijven van de woningbouw, maar ik sta daar nog maar 1.5 jaar ingeschreven, hoe oplossen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving

Antwoorden (4)

Dat hangt er sterk van af in welke gemeente je woont en op welke voorwaarden, en hoe daar de regels zijn.
Over het algemeen is het zo, at als jij geregistreerd staat als medebewoner, je in het huis kunt blijven.
Is dat niet het geval en staat het huis op naam van je ex, dan zul je daarover contact op moeten nemen met de woningbouw, die je kunnen vertellen of je er eventueel mag blijven wonen (wat ook moet kunnen met je inkomen enzo natuurlijk) of dat je op zoek moet naar iets anders.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
"Over het algemeen is het zo, at als jij geregistreerd staat als medebewoner, je in het huis kunt blijven. " Gelukkig gaat dit niet meer op, dit is wettelijk zelfs verboden, op deze wijze werden er namelijk op illegale wijze huizen bezet gehouden voor andere huurders die al langer op een woning wachten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Oei, dat lijkt me niet best. Grote-stad-probleempje ? Hier hoef je echter als je samenwoont en je gaat uit elkaar, echt niet standaard je huis uit. Als het huis maar bij je past (niet te groot bijvoorbeeld), je het kunt betalen en je er als medehuurder geregistreerd staat. Dat zal ook te maken hebben met het feit dat er hier huizen zat zijn, En er niet zoiets als een wachtlijst of urgentie bestaat.
Daarom schreef ik ook in eerste instantie dat het verschilt per gemeente. Nog sterker dan ik dacht dus.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Inderdaad moet ze echt afwachten hoe de verhuurder hier mee omgaat, in principe mag het dus niet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
mijn ouders wilden graag van een ruime eengezinswoning naar een (koop)flat. ik woonde met mijn kinderen op een kleine flat. Toen hebben we gekeken of ik, als ik bij hen in zou trekken met de kinderen, in het huis achter kon blijven. inderdaad om geen 8 jaar te hoeven wachten op een eigen huurwoning. Maar dan moesten we minimaal 5 jaar op hetzelfde adres wonen, en dat wilde ik mijn ouders niet aandoen.
Hier is dan de vraag wie er als hoofdhuurder staat aangemeld bij de verhuurder.

Is uw ex vriend de hoofdhuurder en er is geen samenlevingscontract geweest kan u slechts met de verhuurder in overleg treden en hopen dat hij toestaat dat u blijft wonen.

Was er wel een samenlevingscontract en is dat ontbonden hebt u recht om in de woning te blijven wonen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je al langer in het huis woont dan krijg je automatisch ook rechten op het huis.
Hoe lang dat moet zijn en of je middelen genoeg zijn om het daadwerkelijk op te brengen moet je navragen.
Maar je hebt zeker wel rechten na anderhalf jaar.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Vergeet het maar, zelfs als kind heb je geen recht meer al woon je er al vijftig jaar.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Even wachten dus met de scheiding voor 6 mnd of even wachten met een huis kopen, misschien kan je vriend voor 6 mnd ergens onderdak zoeken?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Of jij gaat dus 6 mnd elders wonen maar op papier dus nog bij je vriend.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
klopt dat kan idd. je hebt daar gelijk in. Het kan zeker een half jaar duren om de nieuwe woning op te knappen en te gaan betrekken en tot die tijd kan hij ingeschreven blijven op dit oude adres. Wanneer de woningbouwvereniging vermoedt dat het hier niet eerlijk eraan toe gaat, kunnen ze wel gaan controleren. Het is beter dat hij zijn daadwerkelijke verhuizing dus ook nog een half jaartje uitstelt. Hij heeft nog geen huis zeg je, er gaat nog wel tijd overheen voor alles rond is. Je bent zomaar een half jaar verder en dan is het dus geen probleem meer dat jij er blijft wonen.
Waar ik huur moet je wel aangemeld zijn als mede huurder anders mag je niet blijven zitten