Recht op bijstand of niet?

Situatie;

Zelf net 23 geworden, woon nog bij mijn moeder (koopwoning). Vader nooit gekend en ondertussen ook al overleden. Geen broers en zussen. Nu is het zo dat ik al een hele ruime tijd op zoek ben naar werk maar vooralsnog geen succes heb. Weinig ervaring maar wel een MBO 3 + 4 diploma, op dit moment dus geen school meer. Moeder heeft momenteel wel een baan, waarschijnlijk over een paar maanden niet meer. Ik heb zelf verder zo goed als geen vermogen, niks met waarde en verder geen spaargeld o.i.d. meer over.

Heb ik recht op een bijstandsuitkering in deze situatie?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wetgeving
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Jouw moeder heeft een koophuis, dan is haar eigen vermogen hoog. Ook krijgt ze misschien WW, nadat ze haar baan kwijt is, als de situatie zo is, dan krijg jij geen bijstand, jullie inkomen en eigen vermogen (huis) worden bij elkaar opgeteld. Ook als je moeder geen inkomen meer heeft, blijft dat huis een moeilijk punt. Gewoon aanvragen en kijken wat er van komt. Je zal mogelijk een studie moeten gaan doen.

Antwoorden (1)

Op het moment dat je moeder geen werk meer zou hebben geldt het volgende:

"Als de wet mensen die samen een woning delen als gezin aanmerkt dan heeft dit de volgende gevolgen:
1. de (meerderjarige) gezinsleden moeten de bijstand samen aanvragen;
2. er is een norm voor gezinnen van toepassing;
3. er zijn geen toeslagen mogelijk op grond van de toeslagenverordening;
4. er gelden mogelijk verlagingen op grond van de toeslagenverordening;
5. bij de vaststelling van het recht op en de hoogte van de bijstand tellen de inkomsten van alle gezinsleden mee (in bepaalde gevallen blijven inkomsten van kinderen echter geheel of gedeeltelijk buiten beschouwing);
6. bij de vaststelling van het recht op bijstand telt het vermogen van alle gezinsleden mee;
7. er geldt een aparte vermogensgrens;
8. bij fraude kan de gemeente de teveel betaalde bijstand terugvorderen van alle gezinsleden, ook van de eventueel verzwegen gezinsleden."

Punt 7 kan ongemakken gaan opleveren. Een deel van de waarde van het huis telt mee als vermogen. Een rekenvoorbeeld van de tweede bronsite:
"De waarde van uw woning is € 170.000. U trekt de hypotheek die u nog moet aflossen (bijvoorbeeld € 110.000) daarvan af. Dan blijft er € 60.000 over. Van deze € 60.000 trekt u het bedrag af dat niet wordt meegerekend bij het eigen vermogen: € 49.400. De waarde van uw huis voor de bijstand is € 10.600. Blijft deze waarde van uw huis (€ 10.600) samen met uw overige vermogen (auto, spaargeld) onder de € 11.700? Dan komt u voor bijstand in aanmerking. Is de waarde van uw huis en overig vermogen te hoog? Dan kan de gemeente de bijstand als lening toekennen."
(De voormelde eur 49.400.- is een vast bedrag voor 2014)

Het maximale bijstandsbedrag voor jou en je moeder samen is € 1.291,52/maand, exclusief vakantiegeld (dat is hetzelfde bedrag als gehuwden zouden krijgen.)

De gemeente zal verder allerlei pogingen ondernemen om je naar school of aan het werk te krijgen, bewijzen van regelmatige sollicitaties vragen, enz.

Toegevoegd na 3 minuten:
(NB: als je moeder een WW-uitkering krijgt die hoger is dan de bijstand wordt het weer een andere situatie. Maar om recht op ww te krijgen moet weer aan andere voorwaarden worden voldaan.)
Computoon
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Die gezinsnorm is een paar maanden van toepassing geweest en daarna met terugwerkende kracht afgeschaft. Irritant dan ipsz dat nog zo op de site heeft staan trouwens.