Hiervoor zul je dingen in de juiste tijdsgeest moeten zien. Vroeger waren undercoveragenten zich met name bezig met drugs, witwaspraktijken, mensenhandel etecetera.

Ondanks dat op deze gebieden de getallen alleen maar zijn verhoogd, zijn er ook zaken bijgekomen als gevolg van bijvoorbeeld het internet. Hiervoor zijn achter de schermen een groot aantal politiefunctionarissen aangesteld om internetgerelateerde criminelen aan te pakken, ook door zich under cover op te stellen.

Het aantal zal dus niet zijn afgenomen, maar eerder sterk zijn toegenomen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zelf denk ik dat er meer indercover agenten waren in de 1 en 2e wereldoorlog. Maar we kunnen dit niet weten, want de regering zegt ook niks hé. Maar zelf denk ik dat het er nu minder zijn, want ze doen nu ook veel met het internet denk ik.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je vraag is wat mij betreft wat vaag.
Undercover bestaat in Nederland uit een heel ander soort werk als in Amerika. Je hebt infiltratie, observatie en ook digitaal gebeurt er eea.
Sinds de IRT affaire is het aantal politieacties waarbij actief werd geinfiltreerd in criminele organisaties bijna tot 0 gedaald. Observatie zowel in persoon als digitaal hebben daardoor een sterke groei doorgemaakt. Overigens lijkt het erop dat men de laatste jaren weer probeert om meer te infiltreren, dit stuit echter op veel weerstand vanuit politiek. Undercover kan ook de reguliere politie zijn of mensen vanuit de ME die bij bijzondere regelingen niet in uniform werken.