Waar in nederland mag je vrij kamperen en ook een gecontroleerd vuurtje maken?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
1.3K

Het beste antwoord

Op zogenaamde paalkampeerplaatsen van staatsbosbeheer.
Vuur maken mag niet bij alle palen, en alleen onder strenge weersvoorwaarden, maar je mag gewoon je tentje wegzetten.
Voor meer info, locaties en voorwaarden moet je even op de site van staatsbosbeheer kijken. Ik kan je helaas die link nu niet sturen (omdat dat niet handig is via mijn telefoon).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

In de (eigen) tuin.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nergens, zelfs niet in je eigen tuin.

Je mag slechts daar recreëren op de plaatsen waar middels het gemeentelijk bestemmingsplan toestemming is gegeven tot kamperen.

Open vuur is in geheel Nederland verboden, behalve daar waar de gemeente bij ontheffing / goedkeuring een gecontroleerd open vuur toestaat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sorry theodbn, ik wilde je antwoord aanvullen met een reactie maar het verschil is toch te groot.

Kamperen mag je nergens in Nederland behalve op plekken waar een vergunning voor is verleend door de Gemeente en dan wordt dit opgenomen in een bestemmingsplan.
Dat zijn dus de erkende campings met vergunning.
Maar je hebt ook nog het vrij kamperen zonder vergunning zonder dat het in het bestemmingsplan is opgenomen, de eigenaar kan op aanvraag bij de Gemeente een vrijstelling krijgen (is geen recht maar een gunst van B en W ), waar een paar tenten of kampeerauto's mogen staan ( 1 a 3 ) onder bepaalde voorwaarden.

In principe mag je nergens in Nederland open vuur aanleggen, behalve als je ontheffing hebt gekregen van de Gemeente.
Deze ontheffing is gekoppeld aan voorwaarden bijv. tijden, soort afval, welke dagen of maanden van het jaar.(ook dit is geen recht maar een gunst van B en W )
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Toch sla je de plank hier total mis. Er kan geen vergunning verleent worden aan een recreatie bedrijf als het bestemmingsplan landbouw voorschrijft, een dergelijke vergunning wordt terstond door de bestuursrechter en de raad van state vernietigd, dus zal het bestemmingsplan recreatie moeten toestaan alvorens er een vergunning verleent kan worden, in het bestemmingsplan moet zelfs het soort van recreatie zijn opgenomen, zelfs het verschil van camping en bungalowpark moet duidelijk omschreven zijn. Het kamperen hoeft zelfs niet te geschieden op een erkende camping maar mag ook op een boerderij, de zogenaamde kampeerboerderijen, dit zijn agrarische bedrijven met een kampeerplaats. Ook het aanleggen van open vuur is niet ten alletijden een gunst, een landbouwbedrijf dat aardappelen teelt is bij wet verplicht om het aardappelloof door middel van vuur te vernietigen op het veld van oogst, de gemeente is dan ook verplicht het stoken van aardappelloof toe te staan na het rooien van de aardappel, in dergelijke gevallen is zelfs een melding van het bedrijf richting gemeente zelfs voldoende, gemeente mag en kan de verbranding niet tegenhouden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
......."Kamperen mag je nergens in Nederland behalve op plekken waar een vergunning voor is verleend door de Gemeente en dan wordt dit opgenomen in een bestemmingsplan.
Dat zijn dus de erkende campings met vergunning."....... Dat zei ik dus. Kampeerboerderijen;
......"Maar je hebt ook nog het vrij kamperen zonder vergunning zonder dat het in het bestemmingsplan is opgenomen, de eigenaar kan op aanvraag bij de Gemeente een vrijstelling krijgen (is geen recht maar een gunst van B en W ), waar een paar tenten of kampeerauto’s mogen staan ( 1 a 3 ) onder bepaalde voorwaarden."......... Dat zei ik dus. Aardappelloofverbranding ook ontheffing nodig.
http://www.dongeradeel.nl/index.php?simaction=content&mediumid=1&pagid=487&type=product&product=7611738A-1BC1-4C4B-AF5B-BEAFE13B0DFE&product_type=simloket
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een ontheffing op het bestemmingsplan is dan alleen mogelijk als er in het bestemmingsplan of ontwerp bestemmingsplan de mogelijkheid tot ontheffing mogelijk is. Bijvoorbeeld een boerderij (bestemming landbouw) gelegen aan een industrieterrein met de bestemming zwaarste categorie (bv. vliegveld) zal nimmer een ontheffing krijgen omdat het bestemmingsplan een dergelijke ontheffing uitsluit, een boerderij (ook bestemming landbouw) die tegen een natuurgebied aan ligt daarin tegen weer wel. In het bestemmingsplan zal dan ook de regel opgenomen moeten zijn dat er een ontheffing recreatie mogelijk is. Een ontheffing is in totaal geen gunst van B&W, een ontheffing dient verleent te worden door een gemeenteraad en niet alleen door het college van B&W. Daarbij als het een gunst van B&W zou zijn zou er geen procedure bij een bestuursrechter opgestart kunnen worden, B&W mogen geen gunsten verlenen, een gunst verlenen is strijdig met artikel 1 van de Nederlandse grondwet: Artikel 1 Allen die zich in Nederland bevinden, worden in gelijke gevallen gelijk behandeld. Discriminatie wegens godsdienst, levensovertuiging, politieke gezindheid, ras, geslacht of op welke grond dan ook, is niet toegestaan. http://wetten.overheid.nl/BWBR0001840/geldigheidsdatum_05-02-2012#Hoofdstuk1 Het verlenen van een gunst betekend dus dat B&W niet op wettelijke basis een toestemming verleent aan een bepaald persoon en dat zou kunnen weigeren aan een ander persoon. Het mooiste voorbeeld van de perikelen rond een bestemmingsplan is het Dierentehuis in Aarle-Rixtel, op nog geen 500m. van het Dierenthuis is een nertsenfokkerij gevestigd (landbouw), daar waar het Dierentehuis is gevestigd is het bestemmingsplan recreatie, beide bestemmingsplannen zijn zonder mogelijkheid tot ontheffing (Provinciaal opgelegd),
Dierentehuis moet vertrekken met al haar dieren terwijl aan de overzijde van de weg een paar duizend nertsen gehuisvest zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Open vuur: Gemeente Dongeradeel is in principe in overtreding met de wet op de plantenziekten. Wet op de plantenziekten schrijft duidelijk voor dat resten van planten die ziektes kunnen verspreiden niet vervoerd of opgeslagen mogen worden. Dit houdt gewoon in dat na de oogst van de aardappelen het loof terstond verbrand dient te worden, verlenen van een vergunning zou de wet in de weg kunnen staan, zeker daar de oogst van aardappelen onderhevig is aan de weersgesteldheid. Gemeente mag wel voorwaarde stellen aan het verbranden van het loof zodat het een minimale belasting van de omgeving oplevert. Wet en regelgeving is niet zo simpel als het door sommige wordt voor geschoteld.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zeg niets meer, je hebt vast gelijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Art 1 van de Grondwet
.......op welke grond dan ook......Zou dat echte grond zijn????????
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vraag ik me toch af hoe je deze uitspraak kunt doen als je ergens anders dit als reactie geeft: "Overigens ik heb me vroeger goed kunnen redden met mijn wetboeken." Misschien dat je die boeken dan is eerst moet gaan lezen, doe daarbij meteen de memory van toelichting en alle jurisprudenties, mogelijk dat je dan weet welke grond ze in artikel 1 van de grondwet bedoelen.