Moet een boerkadraagster haar gezicht ontbloten als de politie naar haar ID vraagt ?

Er bestaat in Nederland geen verbod op het dragen van gezichtsbedekkende kleding. Maar in bepaalde gevallen is er wel een identificatieplicht. Wat gaat voor ?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving
1.1K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoe weet je nu of het een vrouw is onder die burka?

Antwoorden (5)

De identificatieplicht gaat voor.
[quote http://www.cda.nl/Waar_staan_we_voor/Standpunten/Boerka.aspx]
Identificatie en openbare orde
Voor de politie is de wet- en regelgeving in dit kader vooral van belang als het gaat om situaties in de maatschappij waarbij identificatie nodig is van een persoon die dergelijke kleding draagt. Het gaat hierbij bijvoorbeeld om demonstraties, voetbalrellen of verstoring van de openbare orde. Hierbij is overigens de Wet op de Identificatieplicht al van toepassing. Een drager van gelaatsbedekkende kleding is door die wet verplicht om aan identificatie mee te werken.
[/quote]
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat iets niet verboden is, betekent niet, dat dit het voldoen aan plichten in de weg mag staan. In Nederland ben je in bepaalde situaties verplicht, om mee te werken aan identificatie van jezelf. Hierbij moet je ook je gezicht tonen, omdat anders geen goede identificatie mogelijk is.
AlphaLimaSierra
13 jaar geleden
Als politie iemand naar zijn ID vraagt zal hij/zij deze moeten tonen. ook moet de politie kunnen vaststellen dat het zijn/haar eigen ID is. Een boerkadraagster wordt daartoe naar binnen begeleid en in een kamer apart met alleen een vrouwelijke agent erbij moet zij zich van haar boerka ontdoen om de identiteit te kunnen vaststellen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In principe vind ik dat identificatie plicht voor gaat op privacy.Ook als het met geloofsovertuiging te maken heeft.
Wanneer iemand om wat voor reden dan ook staande gehouden wordt( aangehouden)En de politie vraagt hem of haar zich te identificeren dan vind ik dat je gewoon mee kunt werken .Ten slotte vragen ze het niet voor niks.
Kijk als die dame in boerka net op het moment dat ze ligt te bevallen wordt aan gehouden mag ze op dat moment weigeren .Alle recht er toe, omdat dat wel een heel stom moment is om iemand aan te houden.
Maar wanneer ze gewoon op de openbare weg is dan mag ook zei aangesproken worden net als dat de politie of douane of wie dan ook het mag doen bij mensen zonder boerka of niqaab.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Met dat Frankrijk een boerkaverbod bij wet heeft ingevoerd, lijkt het vrij logisch dat andere landen dit gaan overnemen.

Want wat en wie zit er onder die boerka, dat kan ook iemand zijn die zich WIL onttrekken aan waarneming van oa. identiteit en/of gevaarlijke stoffen etc.

Dat hoeft echt geen moslim te zijn, dat kan iedereen zijn met ongunstige plannen (maar ook met onschuldige bedoelingen, zoals een medewerker M/V aan een toneelstuk of een bezoeker van een gemaskerd bal.

Verder sluit ik mij aan bij de andere antwoorden.