Is een rechtbank bevoegd de Eerste Kamer op de vingers te tikken dat die bijv. buiten z'n boekje gaat?

Als alle instituties heeft ook een Eerste Kamer een taak. Maar ik vraag mij af wat er gedaan kan worden als die daar niet naar zou handelen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving

Het beste antwoord

Praktisch gezien zal de rechtbank dat niet snel kunnen:

In tegenstelling tot de Tweede Kamer heeft de Eerste Kamer geen recht van amendement. Ze kan de wetten die zijn goedgekeurd door de Tweede Kamer niet meer wijzigen, doch slechts goed- of afkeuren. Maar doordat de debatten met de bewindslieden deel uitmaken van de wetsuitleg, kunnen de toezeggingen van de ministers en staatssecretarissen wel gebruikt worden in rechtszaken wanneer deze iets zeggen over de toepassing van de wet. Zie: http://nl.wikipedia.org/wiki/Eerste_Kamer_der_Staten-Generaal

In al deze gevallen kan zij een inderdaad een steekje laten vallen, uit laksheid of domheid etc.

Hoewel de eerste kamer behoort tot de centrale overheid komt zij als aansprakelijke partij in burgerconflicten niet snel voor omdat zij geen directe (rechts)handelingen verricht zoals gemeenten en provincies wel doen. Zoals wegen aanleggen, kopen en verkopen van grond etc. De EK is geen aparte rechtspersoon. Burgerrechterlijk zullen zij dus niet snel aan gesproken kunnen worden.

Omdat zij ook geen beslissingen nemen in individuele zaken zoals het afgeven van beschikkingen etc. zullen zij ook niet snel door de bestuursrechter worden aangesproken.

Wel kan het zo zijn dat een wet tot stand is gekomen waarbij voorbij is gegaan aan bepaalde procedurele regels of als een wet tegen de grondwet in gaat. Zo'n wet kan toevallig net de wet zijn die mij dwarsboomt. De vraag is dan of ik als burger deze wet door de rechter mag laten toetsen of deze wel rechtsgeldig is. Echter in het 'bekende' Van den Bergh/Staat der Nederlanden 1961 arrest heeft de Hoge Raad nadrukkelijk bepaalt dat : "toetsing van de inhoud van een wet aan de Grondwet (1868), maar ook aan het Statuut (Harmonisatiewetarrest 1989) en algemene rechtsbeginselen zijn door de Hoge Raad onwettig geacht. Eveneens werd toetsing of een wet wel op de juiste manier tot stand was gekomen onwettig geacht".
Toetsing aan een verdrag is overigens wel mogelijk. Maar dan zal de inhoud van de wet worden onderzocht en niet de makers ervan. Zie http://tweakers.net/nieuws/62040/britse-wet-tegen-gewelddadige-games-blijkt-ongeldig.html voor een leuk buitenlands voorbeeld.

Dat zij door de strafrechter op de vingers getikt kunnen worden is niet aannemelijk. Eventueel kan er misschien fraude worden gepleegd. Maar dat zal vaker eerder een enkele senator kunnen worden aangerekend dan de eerste kamer in zijn geheel. Tenzij je de Eerste Kamer als een criminele organisatie ziet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ook dit: "Tenzij je de Eerste Kamer als een criminele organisatie ziet." is absoluut niet mogelijk. De eerste kamer is een grondwettelijk instituut en daarom kan het niet door een rechter getoetst worden (art 120 grondwet).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mijn opmerking om de EK als criminele organisatie aan te merken is natuurlijk een beetje een ridicule opmerking. Art 120 zegt niet direct of de EK een grondwettelijk instituut is, maar het zegt wel iets over het 'produkt' (een wet) van de EK: Artikel 120 grondwet luidt: De rechter treedt niet in de beoordeling van de grondwettigheid van wetten en verdragen. Dat is wat ik in mijn antwoord vermeld heb bij het Van den Bergh arrest waarin de Hoge Raad dat nader bevestigt en toelicht. Maar bedankt voor de toevoeging.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De strekking van de wet heeft weldegelijk invloed op het al dan niet mogen vervolgen van de eerste kamer. De grondwet geeft aan dat de eerste kamer slechts een controlerende instantie is. De rechter mag een wetgeving niet toetsen ingevolge van art 120 dus vervolging op welke grond is niet mogelijk.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik mag graag geloven dat de EK niet kan worden vervolgd. En dat is dan een strafrechtelijke uitdrukking, want in mijn antwoord staat dat er geen enkele rechter de EK uiteindelijk zal kunnen toetsen.
Maar je moet wel onderscheid blijven zien tussen het instituut EK en het produkt daarvan :de wetgeving. Art. 120 gaat alleen over dat laatste deel.
Het is dan inderdaad wel juist dat doordat zij slechts een wetgevende taak hebben (die bescherming krijgt van art. 120) geen uitvoerende taak hebben zoals andere overheidsinstanties de kans om voor de rechter te verschijnen afwezig is.

Andere antwoorden (2)

Neen, zowel de eerste als de tweede kamer kan niet door een rechter op de vingers worden getikt.

Beide kamers hebben geen uitvoerende maar een controlerende macht, daardoor kunnen ze nimmer aansprakelijk gehouden worden voor de uitvoering van een wet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nederland heeft een democratie met scheiding der machten: wetgevende macht (eerste & tweede kamer en regering), uitvoerende macht (regering) en rechterlijke macht (rechters).

De wetgevende macht (dus ook de eerste kamer) kan alleen ter verantwoording geroepen worden door de kiezer.
De eerste kamer als geheel kan daardoor niet door een rechterlijke instantie op de vingers worden getikt. Individuele kamerleden zijn lastig te vervolgen vanwege de parlementaire onschendbaarheid (artikel 71 van de grondwet).

Dat er echt corruptie zou zijn in de eerste kamer lijkt me onwaarschijnlijk. Misschien kun je je vraag specifieker maken.