Mag je links gaan rijden op de snelweg als de matrixborden verschillende snelheden aangeven voor de linker en rechter baan? (links 90 en rechts 70)

Ik reed gister avond op de A28, en daar stonden de matrix borden voor links op 90 en voor rechts op 70.

Veel mensen gaan dan links rijden. Maar mag dat eigenlijk wel? Of krijg je dan een prent voor onnodig links rijden?

Ik weet dat deze vraag al eerder gesteld is, maar dat is een jaar terug,en er was geen duidelijk antwoord op.

Toegevoegd na 4 dagen:
De reactie van rijkswaterstaat:

De behandeling van uw melding kan nog enkele dagen duren. Uiterlijk binnen 10 werkdagen kunt u het antwoord van ons verwachten.

Eerder zeiden ze nog dat ik antwoord zou krijgen binnen 2 dagen.

Kortom, ze weten het zelf dus niet. Kennelijk is de vraag niet zo makkelijk.

11 jaar geleden
in: Wetgeving
1.1K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Even bellen met 0800-8002. Maar ik denk dat je inderdaad rechts moet blijven, "Uw plaats op de weg is Rechts" geldt nog steeds, voor zover ik weet.
HeerVoldemort
11 jaar geleden
Je hebt gelijk Stippel, dat kan ik denk ik het beste doen. Ik heb ze een mail gestuurd. Zodra ik antwoord heb sluit ik de vraag (en voeg ik het antwoord ook bij) Maak van je reactie even een antwoord, als ik de vraag sluit krijg jij de 10 punten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik zie dit eigenlijk alleen als er een auto met pech op de vluchtstrook staat en het gevaarlijk is om er met 120 km/uur langs te gaan. Dan geldt het ook maar voor een paar km.

Het beste antwoord

Artikel 3 van het RVV:
Bestuurders zijn verplicht zoveel mogelijk rechts te houden.

Daar zijn geen uitzonderingen op.
Daarom vind ik dit ook lastige situaties geven. Je moet immers rechts houden maar het hele idee achter de hogere snelheid is om het verkeer meer door te laten stromen. Dus je zou snel mogen inhalen met 90 km/u en dan terug naar 70 km/u omdat je weer rechts moet houden.

Handhaven is ook een probleem. Flitsers zien niet of je links of rechts rijdt. Er zal dus of een enorme handmatige schifting in de foto's plaats moeten vinden, of er moet gekozen worden voor de hoogste limiet.
Voor een snelheidsmeting door een volgauto is een minimale afstand nodig, afhankelijk van de snelheid. Als daarbij allebei de banen betreden worden geldt er steeds een andere snelheidslimiet en kan er dus nooit voor 70km/u maximaal geschreven worden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik ken die weg niet en ik zou niet weten waarom ze dit doen om het zo beter door te laten stromen. Hier hebben ze vlak voor een afslag vier banen en als het verderop op die afslag filevorming is zie je dat de matrixborden boven die afslag bijv 50 aangeven en die op de banen ernaast 70. Dat heeft niet te maken met het feit dat ze willen dat iedereen bij die 70 gaat rijden maar met wat er verderop gebeuren gaat. Misschien is dit vanwege invoegen, de invoegende baan is druk en rijdt niet zo snel?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb het al vaker gezien. Bij op- en afritten en file is het makkelijker. Bij blokmarkering en file mag wel rechts ingehaald worden.
Ik heb zelf deze manier van snelheidsbeperking een aantal maal bij wegwerkzaamheden gezien. En dan vind ik het niet logisch.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Waarom niet? Als de rechterbaan wegwerkzaamheden heeft vind ik het best logisch om bijv de middelste baan op 50 te zetten en de linker op 70 toch?
HeerVoldemort
11 jaar geleden
Eindelijk na ik weet niet hoe lang wachten, het antwoord van Rijkswaterstaat: Onze reactie
Excuses voor onze late reactie. In het Reglement verkeersregels en verkeerstekens is opgenomen dat bestuurders zo veel mogelijk rechts moeten aanhouden.
Dat gaat ook op voor de door u gestelde situatie

Andere antwoorden (1)

Je mag links gaan rijden tenzij er rechts ruimte is. Dus als er nog steeds verkeer is rechts mag je dat inhalen (je mag harder) maar onnodig links rijden mag niet.

Het is niet de bedoeling dat iedereen links gaat rijden bij zo'n bord, dat begrijp je waarschijnlijk ook.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
HeerVoldemort
11 jaar geleden
Nee, dat begrijp ik dus niet. Anders had ik de vraag niet gesteld. Overigens, ik blijf zelf altijd rechts omdats ik twijfel en geen zin heb in een prent.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als het de bedoeling is dat iedereen links gaat rijden komt er een rood kruis boven de rechterbaan!
HeerVoldemort
11 jaar geleden
Wat ik logisch vind: Werkzaamheden vluchtstrook, Rechterbaan 70, linkerbaan 70. En niet links 90 en rechts 70, dat slaat dan dus nergens op. Waarom zou je dat doen? Zodat je links met 90 kan inhalen om dan weer 70 te gaan rijden rechts? Waarom zou je dan gaan inhalen? Zodat je harder kan? Maar je mag niet harder...behalve links waar je dus niet mag rijden.