Mag je links gaan rijden op de snelweg als de matrixborden verschillende snelheden aangeven voor de linker en rechter baan? (links 90 en rechts 70)

Ik reed gister avond op de A28, en daar stonden de matrix borden voor links op 90 en voor rechts op 70.

Veel mensen gaan dan links rijden. Maar mag dat eigenlijk wel? Of krijg je dan een prent voor onnodig links rijden?

Ik weet dat deze vraag al eerder gesteld is, maar dat is een jaar terug,en er was geen duidelijk antwoord op.

Toegevoegd na 4 dagen:
De reactie van rijkswaterstaat:

De behandeling van uw melding kan nog enkele dagen duren. Uiterlijk binnen 10 werkdagen kunt u het antwoord van ons verwachten.

Eerder zeiden ze nog dat ik antwoord zou krijgen binnen 2 dagen.

Kortom, ze weten het zelf dus niet. Kennelijk is de vraag niet zo makkelijk.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Artikel 3 van het RVV: Bestuurders zijn verplicht zoveel mogelijk rechts te houden. Daar zijn geen uitzonderingen op. Daarom vind ik dit ook lastige situaties geven. Je moet immers rechts houden maar het hele idee achter de hogere snelheid is om het verkeer meer door te laten stromen. Dus je zou snel mogen inhalen met 90 km/u en dan terug naar 70 km/u omdat je weer rechts moet houden. Handhaven is ook een probleem. Flitsers zien niet of je links of rechts rijdt. Er zal dus of een enorme handmatige schifting in de foto's plaats moeten vinden, of er moet gekozen worden voor de hoogste limiet. Voor een snelheidsmeting door een volgauto is een minimale afstand nodig, afhankelijk van de snelheid. Als daarbij allebei de banen betreden worden geldt er steeds een andere snelheidslimiet en kan er dus nooit voor 70km/u maximaal geschreven worden.

Je mag links gaan rijden tenzij er rechts ruimte is. Dus als er nog steeds verkeer is rechts mag je dat inhalen (je mag harder) maar onnodig links rijden mag niet. Het is niet de bedoeling dat iedereen links gaat rijden bij zo'n bord, dat begrijp je waarschijnlijk ook.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100