Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat is correct: wettelijke vertegenwoordiger of wettelijk vertegenwoordiger?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
4.1K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (3)

het is wettelijk vertegenwoordiger, maar wel weer: wettelijkE vertegenwoordiging.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is wettelijk vertegenwoordiger en wettelijke vertegenwoordiging.
(Lees meer...)
fisbel
11 jaar geleden
Antoni
11 jaar geleden
Sorry, ik heb je een "duimpje omlaag" gegeven, toen ik nog niet had ontdekt, dat "wettelijk vertegenwoordiger" een functie en een juridische term is. Ik kan het helaas niet meer veranderen.
Dit is afhankelijk van de context waarin je deze woorden gebruikt. Bedoel je specifiek de functie "Wettelijk vertegenwoordiger", dan komt er geen "e" achter "wettelijk". Bedoel je de persoon die iemand anders wettelijk vertegenwoordigt, dan schrijf je wel een "e" achter "wettelijk". Hierbij geldt wel dat, als je er geen "de" of "een" vóór zet, dit geschreven kan worden zonder "e" achter "wettelijk". Dit gebeurt bijvoorbeeld in krantenkoppen.



Bekijk de tekst op http://nl.wikipedia.org/wiki/Wettelijk_vertegenwoordiger maar eens:


"Wettelijk vertegenwoordiger

Een wettelijk vertegenwoordiger vertegenwoordigt een minderjarige bij rechtshandelingen.

Aangezien minderjarigen handelingsonbekwaam zijn en derhalve niet in staat om zelfstandig onaantastbare rechtshandelingen te verrichten, kunnen zij geen rechtshandelingen verrichten zonder dat de toestemming van de wettelijke vertegenwoordiger verondersteld kan worden. Bovendien stelt de wet aan sommige rechtshandelingen de eis dat deze expliciet door de wettelijke vertegenwoordiger worden gesteld. Bijvoorbeeld het aangaan van arbeidscontracten of grotere financiële beslissingen.

Voor wettelijke vertegenwoordiging komen alleen specifieke personen in aanmerking, en dit is ook in de wet vastgelegd:
- de ouders
- een ouder en een stiefouder in het geval van gezamenlijk gezag
- een voogd"


In de titel van de tekst van Wikipedia en in de eerste zin wordt de functie van "Wettelijk vertegenwoordiger" bedoeld. In de rest van de tekst gaat het over een persoon die een andere persoon wettelijk vertegenwoordigt.

Ik verwacht overigens niet dat veel mensen het je kwalijk zullen nemen, als je het verkeerd doet.
(Lees meer...)
Antoni
11 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding