Hoeveel eigen vermogen bij aanvragen zorgtoeslag?

Word een eigen huis gezien als eigen vermogen bij het aanvragen van zorgtoeslag?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
5.5K

Het beste antwoord

De Wet op de zorgtoeslag is gewijzigd in verband met de vermogenstoets die vanaf 1 januari 2013 geldt. De wetswijziging bepaalt dat er geen recht op zorgtoeslag is als iemands vermogen hoger is dan het heffingvrije vermogen in box 3 van de inkomstenbelasting plus € 80.000.

De vermogenstoets van de zorgtoeslag gaat uit van het vermogen op 1 januari van het kalenderjaar waarop de zorgtoeslag betrekking heeft.

In 2013 is het heffingsvrije vermogen € 21.139 voor alleenstaanden. Voor partners geldt het dubbele. Voor mensen van 65 jaar en ouder geldt onder bepaalde omstandigheden een extra heffingsvrij vermogen. De eigen woning valt niet onder het vermogen uit box 3.

Dus nee een eigen huis wordt hier niet gezien als vermogen: "Bij box 3 gaat het om bezittingen zoals beleggingen en spaartegoeden, maar ook om overige bezittingen als contant geld, een tweede huis of recreatiewoning, een garage die niet bij de woning hoort, ander onroerend goed, een schenking die u op papier hebt ontvangen, geld dat u hebt uitgeleend, fysiek goud of zilver zoals baartjes of beleggingsmunten en roerende zaken die u verhuurde of anderzins als belegging had. Het maakt niet uit waar u uw geld heeft gestald. Ook spaartegoeden en beleggingen in het buitenland tellen mee. Nederland heeft met veel landen belastingverdragen afgesloten waardoor ook buitenlandse tegoeden waarschijnlijk vroeg of laat bij de fiscus bekend worden."
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Nee. Er wordt gekeken naar het verzamelinkomen, dat is alle inkomen uit arbeid of anderszins. Alledrie boxen samen, maar een eigen huis telt niet mee.
Je kunt altijd een proefberekening maken. Ga naar www. belastingdienst.nl en kies daar voor toeslagen / proefberekeningen. Je kunt dan ook gelijk zien of en zoja hoeveel toeslag mogelijk is. Get programma heeft verschillende hulpmogelijkheden, klik dan op de vraagtekens naast de in te voeren getallen.
Verder kan je altijd online een aanvrage doen en als de belastingdienst van mening is dat je geen recht hebt, dan wordt dat tzt gewoon doorgegeven. Niet geschoten, altijd mis.