Ik heb taakstraf van 16 uur voor diefstal krijg ik wel vog voor baan klantenservice kpn?

Ik heb in 2013 taakstraf van 16 uur gehad voor diefstal levensmiddelen
Nu kan ik baan krijgen bij kpn op klantenservice maar ik moet VOG aanvragen.
Deze baan kan mij uit de bijstand houden, krijg ik VOG?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving
6.4K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik hoop het wel voor je iig, zou slecht zijn als dit niet zou zijn.
Je moet toch juist een baan hebben zodat je eerlijk geld verdiend en niet hoeft te stelen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik vrees van niet, als je bestraft bent, dan komt dit te voorschijn.
Bordensteker
10 jaar geleden
De dienst die over de afgifte van een Verklaring Omtrent Gedrag moet beslissen laat zich uiteraard slechts beperkt in de keuken kijken. Zij moeten in overleg met de werkgever bekijken of een kerfje op uw kerfstok in belangrijk is in verband met uw betrouwbaarheid in relatie tot de aard van het aangeboden werk.
Moeilijk om daar hiervandaan nog iets aan toe te voegen; men zet een VOG niet zomaar bij de voorwaarden, maar men kan best tot de conclusie komen dat uw misstap in dit verband niet erg zwaarwegend is. https://www.justis.nl/producten/vog/vog-aanvragen/naar-welke-gegevens-wordt-gekeken/#paragraph3
fisbel
10 jaar geleden
@Bordensteker:
Prima link met uitputtende informatie.
Als op beleidsregels wordt geklikt zijn deze regels zoals gepubliceerd in de Staatscourant van 1 maart 2013 te lezen.

Onder 3.1.1. Periode terugkijktermijn is onder d te lezen dat de terugkijktermijn voor jeugdigen onder 23 jaar niet de gebruikelijke 4 jaar is maar 2 jaar. Tenzij er sprake is van een zedenmisdrijf of een geweldsmisdrijf met een vrijheidsstraf van 6 jaar of meer.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@gast, het gaat bij u alleen om een baan bij Kpn-klantenservice, maak dus geen onnodige zorgen, kijk alleen wat op u van toepassing is.

Antwoorden (3)

Het maakt niet alles uit of je minderjarig was of niet, toen je een strafblad – oftewel een registratie in het Justitieel Documentatie Systeem – kreeg. Bij het opnemen, verwijderen en verstrekken van justitiële gegevens gelden vrijwel steeds dezelfde regels als voor volwassenen.
Alleen bij het afgeven van een Verklaring Omtrent Gedrag (VOG) zal wel rekening worden gehouden met de leeftijd van de aanvrager op het moment dat het strafbare feit werd begaan.

In principe wordt de VOG altijd afgeven als de aanvrager de afgelopen 4 jaar niet meer in aanraking is geweest met justitie. Deze 4 jaar is voor jongeren tot 23 jaar voor de meeste strafbare feiten onlangs teruggebracht naar 2 jaar. Zie bron 2
Daarnaast hangt het er sterk vanaf naar welke functie je solliciteert. Bijvoorbeeld diefstal. Dan kan het zijn dat de een – die in de beveiliging wil gaan werken – géén VOG krijgt voor die functie, en dat de ander – die scouting-leider wil worden (waarvoor eveneens een VOG nodig is) – die verklaring wél krijgt.
fisbel
10 jaar geleden
HeerVoldemort
10 jaar geleden
Voor de beveiliging heb je geen VOG nodig, dan word je compleet gescreend. Maar het idee klopt wel. Net als wanneer je ontucht hebt gepleegd, je vermoedelijk geen VOG krijgt voor scoutingleider en wel voor medewerker bij Aldi (zij vragen om een VOG)
HeerVoldemort
10 jaar geleden
+ dus ;-)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik kan beamen dat er bij het afgeven van een VOG voor KPN Contact louter wordt gekeken naar zaken als (identiteits)fraude, misbruik van gevoelige informatie, en dergelijke...
Een winkeldiefstal zal in dit geval niet leiden tot niet afgeven van een VOG.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@Rabelais, en het is nog maar de vraag of KPN een VOG mag vragen voor een baan bij de klantenservice (als dit alleen service via de telefoon betreft).
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@JoanDArc
Dat mogen ze, aangezien het werk inhoudt dat persoonlijke gegevens moeten worden ingezien en gewijzigd (waaronder rekeningnummers)
Maak je niet druk !!

Je krijgt die verklaring omtrent gedrag echt wel !!

Het stelt niet zo veel voor !!

Het heeft meer te maken met zware overtreding !

Overvallen, oplichting, enzovoort
En jou belangen worden mee genomen in het afgeven van de verklaring

Ik heb helaas een zwaarder strafblad dan jou

En ik krijg zelfs een verklaring omtrent gedrag
Om in de buurt van het koninklijk huis te werkzaam te zijn

Ministerie tweede kamer geen enkel probleem
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Er zijn nogal wat misverstanden over de aanvraag en afgifte van de Verklaring omtrent het Gedrag (VOG). De regels voor de afgifte van het VOG worden veel minder rigide toegepast, zeker als het strafbaar feit is gepleegd als minderjarige of jong volwassene, dan men over het algemeen denkt. Het is zeker niet de bedoeling dat bedrijven voor ieder beroep of baan een VOG verlangen.
Ook personen die een strafbaar feit hebben gepleegd dienen niet onnodig belemmerd te worden in het opbouwen van een goede toekomst.

Maar stel, u krijgt te horen dat de Staatssecretaris van Veiligheid en Justitie uw Verklaring Omtrent het Gedrag-aanvraag wil afwijzen. U kunt dan een zienswijze indienen. Doe dat zo snel mogelijk (binnen maximaal twee weken). Hiermee kunt u uw kijk op de zaak naar voren brengen.
Belangrijk is: houden de strafbare feiten wel verband met het werk dat u wilt gaan doen? Ik kan mij niet voorstellen dat het door u gepleegde feit een beletsel is voor een baan bij de klantenservice. Zeker niet als het klanten telefonisch te woord staan betreft.
Tot slot is het uitermate belangrijk om duidelijk aan te geven wat uw persoonlijke belang bij de afgifte van een Verklaring Omtrent het Gedrag is. Soms weegt uw persoonlijk belang zwaarder dan het zogenaamde ‘risico voor de samenleving’. U geeft zelf al een heel goede reden aan: zonder deze baan is er een risico dat u in de bijstand terecht komt.