Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

kun je zomaar nederlandse nationaliteit opzeggen zodra je in amerika gaat wonen? ( kan dit direct zonder dubbele nationaliteit)

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
1.8K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Er zijn een aantal situaties waarin je de Nederlandse nationaliteit kunt verliezen, vrijwillige en (waarschijnlijk) onvrijwillige.

Meerderjarigen verliezen de Nederlandse nationaliteit door:
"- vrijwillig een andere nationaliteit aan te nemen;
- een verklaring van afstand af te leggen;
- vrijwillig te dienen in een krijgsmacht van een staat die tegen Nederland of één van Nederlands bondgenoten vecht;
- langer dan 10 jaar met een dubbele nationaliteit buiten Nederland te wonen.

Op de eerste en vierde regel gelden uitzonderingen. Bijvoorbeeld als u trouwt met iemand van een andere nationaliteit en zijn of haar nationaliteit aanneemt. U raakt de Nederlandse nationaliteit dan niet kwijt. Die uitzonderingen kunt u vinden in het document 'Uitzonderingen en toelichting op het verliezen van de Nederlandse nationaliteit'. "

Er is nog een andere bepaling:
"U kunt de Nederlandse nationaliteit alleen verliezen als u naast de Nederlandse nog een andere nationaliteit heeft. De enige uitzondering daarop is als u de Nederlandse nationaliteit verliest na fraude."

Dus je kunt afstand doen van je Nederlanderschap, maar dan moet je al een andere nationaliteit hebben. Logisch, want anders zou je stateloos worden in zo'n geval en besta je 'administratief' niet meer. Maar fraude is een uitzondering.
(Lees meer...)
Computoon
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee zo'n situatie bedoelde ik, dus als ik byv in amerikaan ben door Neutralisatie mag ik dan direct mijn Nederlanderschap opzeggen?
Computoon
11 jaar geleden
Geen neutralisatie maar naturalisatie :-) Ik weet niet of het in de Verenigde Staten mogelijk is een dubbele nationaliteit te hebben.
Als dat wel het geval is, en je wordt genaturaliseerd tot Amerikaan en blijft gelijktijdig de Nederlandse nationaliteit houden, vervalt die laatste als je langer dan 10 jaar in het buitenland woont. Maar je zou, na naturalisatie tot Amerikaan, al op een eerder moment afstand kunnen doen van het Nederlanderschap.
Als je in de Verenige Staten geen dubbele nationaliteit zou mogen hebben en je zou vrijwillig kiezen voor de Amerikaanse, dan doe je ook afstand van je Nederlandse nationaliteit.
Kortom, wat zijn de regels die de VS heeft over de nationaliteit? Uiteraard kun je ook gewoon Nederlander blijven en met je Nederlandse nationaliteit in de Verenigde Staten gaan wonen. Maar van Nederland mag je afstand doen van je Nederlandse nationaliteit op het moment dat je een andere nationaliteit hebt aangenomen. Maar een Marokkaan die ook de Nederlandse nationaliteit heeft, mag geen afstand doen van de Marokkaanse nationaliteit als hij ook de Nederlandse nationaliteit aanneemt, omdat Marokko dat verbiedt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dus door fraude zou je 'administratief' kunnen verdwijnen en vogelvrij worden als Robin Hood? Is het daardoor dat bepaalde criminelen in België tot zes identiteitskaarten lijken te hebben als men ze oppakt?

Andere antwoorden (1)

nee, niemand kan statenloos worden. je kan dus pas je nationaliteit opzeggen/ kwijtraken, als je een nieuwe nationaliteit hebt verworven.
(Lees meer...)
AlphaLimaSierra
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ja dat bedoel ik

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding