Een dier is geen rechtspersoon, dus kan zelf niet rechtstreeks iets erven.

Een mogelijkheid echter, is het erfdeel toe te laten vallen aan een zelf op te richten stichting (wat wel een rechtspersoon is), die het dan vervolgens aan het dier kan besteden.

Toegevoegd na 1 uur:
Je kunt in je testament trouwens ook een bepaling opnemen dat een erfgenaam iets moet doen om voor de erfenis in aanmerking te komen, bijvoorbeeld voor je huisdier zorgen. Dat heet een testamentaire last.

Zie bron.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wil mijn minnaar de min ook verklaren? Wat is er fout aan mijn antwoord?
Rieneke1
12 jaar geleden
antwoord is correct, +

Andere antwoorden (3)

Als je het goed op papier zet in b.v. een samenwerking en overleg met de dieren bescherming moet het wel kunnen denk ik.
Laat het dan wel goed vastleggen bij de notaris.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja het kan wel kijk maar naar mr. Poppers en de pinguins ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het vermogen (uit te drukken in geld) van een (rechts)persoon valt bij de wet of door opstelling van een testament onder de erfenis.
De inboedel van een persoon valt in principe niet onder het vermogen en kan alleen verdeeld worden door het opstellen van een handgeschreven en ondertekend codicil.

De vraag is dan. Wie kan er erven?
Dat kunnen alleen natuurlijke personen en rechtspersonen zijn.

Een natuurlijk persoon is per definitie een mens van vlees en bloed, met een identiteit (naam en voornamen), afstamming (al dan niet bekend of puur juridisch), geboorteplaats en -datum en als het enigszins kan ook -tijdstip, geslacht en nationaliteit.

Een rechtspersoon is een juridische constructie waardoor een abstracte entiteit of organisatie op kan treden als een volwaardig en handelingsbekwaam persoon in het rechtsverkeer behept met rechten en plichten zoals een natuurlijk persoon dat kan doen. Dat wil zeggen, een rechtspersoon kan bezittingen en schulden hebben, contracten sluiten, rechtszaken aanspannen of aangeklaagd worden.

Het mag duidelijk zijn dat een (huis)dier hier niet onder valt.