Is het verboden om een huisdier te huisvesten in de etalage van een winkel die geen dieren verkoopt?

In het AD met verbazing dit artikel gelezen:
https://www.ad.nl/utrecht/plots-staat-er-politie-bij-kapper-memet-zijn-kanarie-moet-weg-hebben-die-agenten-niets-beters-te-doen~a10952ed/
Plots staat er politie bij kapper Memet, zijn kanarie moet weg: ‘Hebben die agenten niets beters te doen?’
Het artikel van het ADVis een premium artikel, dus niet iedereen zal het kunnen lezen, vandaar dat ik ook link naar een ander medium.
https://www.duic.nl/algemeen/politie-in-utrecht-treedt-op-tegen-kanarie-in-etalage-kapper-amsterdamsestraatweg/

De wet waarnaar de politie refereert is (denk ik):
Besluit houders van dieren. Artikel 3.21.
https://wetten.overheid.nl/BWBR0035217/2023-10-07#Hoofdstuk3_Paragraaf2_Artikel3.21

Maar mijn interpretatie is dat dit gaat over etalages van dierenwinkels. Alleen de wet zou geen ruimte mogen overlaten voor eigen interpretatie.

https://wetten.overheid.nl/BWBR0035217/2023-10-07#Hoofdstuk3_Paragraaf2_Artikel3.21

5 maanden geleden
in: Wetgeving

Antwoorden (2)

Je interpretatie is niet correct. Het wetsartikel spreekt over 'inrichting', en dat slaat op elk bedrijf. Waar onder winkels, restaurants, timmerfabrieken, uitvaartcentra, noem het maar. Per saldo mag je haast alleen nog maar in je woning een kanariekooi voor het raam hangen.
Een beetje vreemde actie van die agenten, naar mijn bescheiden mening. Als de kapper die kooi wat verder van het raam hangt is er niets aan de hand. Maar dat terzijde.
teusvh
5 maanden geleden
TurfGraver
5 maanden geleden
Wellicht omdat ze eerst twee keer langs zijn gekomen (eerste keer niets met advies gedaan) verplaats de kapper hem nu.
En tja, als de politie melding krijgt en er niets mee doet is het ook niet goed.
Art 3.21 van het besluit zegt. Gezelschapsdieren worden niet in een etalageruimte van een inrichting gehuisvest of tentoongesteld.

Inrichting is echter een begrip in dit Besluit. Art. 3.5 j 3.6.
inrichting: aan één locatie gebonden ruimte of ruimtes, bestemd voor de in artikel 3.6 bedoelde activiteiten. 3.6 gaat vervolgens over dierenwinkels.

Al deze art. Staan overigens in de afdeling die gaat over:

§ 2. Het bedrijfsmatig verkopen, afleveren, houden ten behoeve van opvang van of fokken met gezelschapsdieren

Ik denk dat onze kapper hier niet onder valt. De bepalingen zijn in ieder geval niet geschreven voor zijn situatie.
5 maanden geleden
HeerVoldemort
5 maanden geleden
Ja precies dat. Ik kon dat dus niet vinden.
TurfGraver
5 maanden geleden
Het gaat dan ook over een ander wet.
Wet dieren.
https://wetten.overheid.nl/BWBR0030250/2022-12-22
HeerVoldemort
5 maanden geleden
@TurfGraver wat bedoel je precies? In deze wet kan ik helemaal niets vinden over dieren in etalages.
TurfGraver
5 maanden geleden
In artikel staat dat ze naar deze wet verwijzen.
Welk artikel van die wet weet ik niet maar wellicht iets van houden van dieren in bijzijn van mensen.
Voorkomen van verspreiden van ziekten o.i.d.