Kan een iemand die verdachte is van een verkrachting ook aangehouden worden in het buitenland?

Ik Ken iemand die is verkracht en uit informatie van Facebook denk ze dat die gene in belgie woont.Ze wil na jaren toch aangifte doen omdat ze er nu pas klaar voor is en niet bang is en ook zijn gevens kent,is dit mogelijk als de persoon zich in het buitenland bevind dan.Ook wil ze graag een goede Advocaat,het is een hele ernstige verkrachting.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving

Antwoorden (3)

Dat ligt er aan of we met dat land een uitleveringsverdrag hebben. En dat is met België niet zo vanzelfsprekend ; zij hebben het uitleveringsverdrag van 1970 nooit getekend.

Wel kan ze natuurlijk aangifte doen (in Belgie) waarop hij aldaar berecht kan worden en daar zijn straf kan uitzitten. Maar omdat het misdrijf in Nederland heeft plaatsgevonden (?) kun je het best even juridisch advies inwinnen van een deskundige om precies uit te zoeken welke stappen je moet zetten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Aangifte kan ze natuurlijk doen in haar eigen woonplaats. Bij zedenmisdrijven maakt het niet uit waar je aangifte doet. Dan staat het belang van het slachtoffer voorop. Voordat je aangifte heb je toch eerst een intake gesprek met de zedenppolitie. Als je dan toch besluit tot aangifte en je hebt de identiteit van de dader bij de politie bekend gemaakt, volgt eer een rechtshulpverzoek door het OM naar het Belgische OM. Lukt dat allemaal niet dan wordt de verdachte NSIS gesignaleerd. Bij de eerstvolgende controle wordt hij dan aangehouden. Overigens hoeft de dader niet altijd uitgeleverd te worden. Vaak gaan NL politie mensen naar Belgie om daar de dader te horen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Helemaal eens met het antwoord van JodenHartog. (+ van mij)

Aangifte kan gedaan worden als de zaak nog niet verjaard is. Bij verkrachting is de verjaringstermijn 15 jaar (voor meerderjarigen). Bij minderjarige slachtoffers begint de verjaring pas te tellen vanaf het moment dat ze 18 is.

De politie zal haar ook in contact brengen met slachtofferhulp als ze dat wil.
Wens haar maar sterkte;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als ze aangifte doet dan zal de politie de persoon waarvan zij denkt dat hij het is na proberen te trekken. Woont hij in België, dan kan, zoals JodenHartog al zei door Nederland een rechtshulpverzoek aan België worden gedaan. De Belgische politie kan met een rechtshulpverzoek van Nederland een Belgische verdachte natrekken en de gegevens aan Nederland doorgeven. Ook kunnen ze hem eventueel arresteren. Zowel in België als in Nederland mag de politie niet zomaar zonder reden mensen natrekken of arresteren. België heeft in geval van een verkrachting in Nederland geen goede reden om een Belg te arresteren - hij heeft immers niets gedaan in België. Daarvoor is dat rechtshulpverzoek. Landen kunnen elkaar onderling officiëel vragen om hulp bij opsporing in dat andere land. Beetje lang verhaal, maar het komt er dus op neer dat ze hier aangifte kan doen.
Zit de verdachte in België, dan is er nog steeds een mogelijkheid om hem na te gaan, te arresteren, verhoren, en in soms ook uit te leveren.