Is furry (cartoon) porno illegaal?

Is furry porno (getekend) illegaal? Bijv. twee dieren die sex hebben of een mens dat sex heeft met een dier. (Voor kenners, zoals pokemon furry hentai). Alleen getekend dus, geen echte dieren.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
4.4K

Het beste antwoord

Het zal in Nederland vrijwel altijd legaal zijn.

De uitzonderingen:

als minstens één van de getekende menselijke personen duidelijk een minderjarige is, EN de tekening zo realistisch is dat het door kinderen (of volwassenen) als werkelijkheid beschouwd kan worden. In dat geval is het kinderporno tevens bestialiteit.

Gaat het om een volwassen menselijke persoon en een dier, dan geldt ook, dat als het zó realistisch is getekend dat het voor kinderen (of volwassenen) echt kan lijken dan is het bestialiteit.

De beoordeling hoe levensecht het lijkt hangt natuurlijk een beetje af van de beoordelaar die daarover moet oordelen.

Hentai lijkt mij gewoonlijk niet onder de categorie strafbaar vallen in Nederland. In andere landen kan dat anders zijn.

Toegevoegd na 51 minuten:
Hier zijn wat bronnen:
Enkele artikelen hierover:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Kinderpornografie
http://webwereld.nl/nieuws/106229/ook-virtuele-kinderporno-strafbaar-.html
http://tweakers.net/nieuws/73604/rotterdammer-krijgt-twee-jaar-cel-voor-virtuele-kinderporno.html

En een uitspraak van de rechter:
http://zoeken.rechtspraak.nl/detailpage.aspx?ljn=BP9776
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, dit is niet meer zou. Het was inderdaad wel zo enige tijd geleden, maar inmiddels zijn er aanpasingen gedaan omdat de virtuele mogelijkheden tegenwoordig zo groot zijn.
Art. 240a noemt een afbeelding waarvan de vertoning schadelijk is te achten. En hier komt dan de interpretatie van de beoordelaar: als het zodanig realistisch wordt gevonden, wordt het schadelijk geacht voor een kind. Maar Hentai zal daar inderdaad gewoonlijk niet voor in aanmerking komen.
Ik heb wat links toegevoegd aan mijn antwoord.
De eerste 3 zijn artikelen - daarvan kan je je altijd afvragen hoe betrouwbaar de informatie is. De laatste is een uitspraak van de rechtbank betreffende virtuele afbeeldingen die als kinderporno werden gekwalificeerd. Als ik even ga zoeken kan ik er wel meer vinden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En over "levensecht" kunnen meningen verschillen natuurlijk;). De zedenrechercheur, de officier van justitie, de advocaat, en uiteindelijk de rechter bepaalt wat (in de ogen van een kind) naar zijn/haar mening levensecht is. Ik kan me voorstellen dat hier soms vraagtekens bij komen...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Gelijktijdig tekst ingevoerd, ik zie jouw laatste reactie nu pas. Of het met furry duidelijk nep is ben ik niet van overtuigd. Wat mij betreft wel, maar of de beoordelaars op strafbare feiten daar altijd zo over denken? Vergeet niet dat ook (afbeeldingen van) seksuele handelingen met voorwerpen bij bijv. minderjarigen strafbaar zijn. Of je de furry als een dier, een nepdier of een voorwerp beschouwd is dan ook weer een interpretatie van de beoordelaars, maar dat doet er dan niet zoveel meer toe. Ik zou de gok niet nemen met het risico veroordeeld te worden - met nog steeds de toevoeging dat Hentai gewoonlijk niet als levensecht zal worden beoordeeld.

Andere antwoorden (2)

Uitgaande van Nederland: Porno is niet illegaal, het verspreiden ervan staat echter wel onder bepaalde wetten. Het kijken ernaar is ook niet illegaal:

http://www.goeievraag.nl/vraag/computers-internet/internet/porno-internet-kijken-wel.143463
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Getekende en geanimeerde porno is altijd legaal.

De wetten die seks met dieren en seks met kinderen verbied zijn er om de dieren en kinderen te beschermen. Zolang er tijdens het tekenen geen echte dieren of kinderen aan te pas komen is het volledig legaal.

Ik heb in mijn jeugd meerdere malen gewoon een japanse anime op dvd gekocht of een manga bij een boekenwinkel.

Ik ben werkelijk de meest smerige dingen tegengekomen. De ergste was Ichi en die is gewoon te koop bij bol.com

http://www.bol.com/nl/p/ichi-anime/1002004000119371/

Het zit vol bloed moord in combinatie met seks. Te ranzig voor woorden (de hoofdpersoon is een kind). Het plot was zo'n beetje dat de hoofdpersoon opgewonden raakte van bloed en moord.

Toegevoegd na 3 minuten:
Er kwamen ook nog dieren in voor overigens.

Dus die anime alleen al is bewijs dat je werkelijk alles mag tekenen.

Toegevoegd na 58 minuten:
Een kleine nuance met dank aan "Kattebelletje". Als de tekening niet te onderscheiden is van een foto dan kan een tekening strafbaar zijn.