Vriend ziektewet en ik studie, krijgt dit problemen?

Mijn vriend is bij mij komen wonen ivm problemen bij zijn oude woonadres. Ik zit in de bijstand met een volwassenen studie (vavo) Ik krijg dus een tegemoetkoming.
Hij zit echter in de ziektewet, maar gaat binnenkort re-integreren.

Nu zitten we met 1 bijstand + 1 ziektewet + tegemoetkoming

de stand van zaken nu is dat ik gekort ga worden op mijn bijstand. maar mijn vriend krijgt binnenkort zijn ziektwet terug.
Nu zijn we in de war wat we nu uiteindelijk gaan krijgen. 1 van de uitkeringen gaan verdwijnen.
Maar als de ziektewet van mijn vriend blijft en we daar van moeten leven worden we dan als nog gekort omdat ik een tegemoetkoming krijg van de DUO? of staat dit wel los van elkaar?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wetgeving

Antwoorden (2)

Als u een tegemoetkoming in de studiekosten (WTOS) ontvangt, kunt u met uw partner samen recht hebben op bijstand. De tegemoetkoming is voor u samen geen voorliggende voorziening. Wel zal de tegemoetkoming (deels) op de uitkering in mindering gebracht worden.

Het inkomen van uw vriend (ziektewetuitkering) wordt meegenomen in uw recht op bijstand. Het kan er op neerkomen dat u geen bijstand meer ontvangt.
fisbel
9 jaar geleden
Je bent in ieder geval verplicht om de bijstand te melden dat je samenwoont. Heb je dat niet gedaan, dan kan dat de reden zijn om jou te korten op je bijstandsuitkering. Voor de bijstand, de gemeente waar je woont, is het van belang dat je al het mogelijke doet om aan andere inkomsten te komen. Zij zullen je korten op het totale bijstandsbedrag wat je maandelijks ontvangt: ze trekken andere inkomsten er van af.
Voor de bijstand ben je dus samenwonend en zullen ze de inkomsten van je vriend meetellen, dus ook wanneer dit een ziektewetuitkering betreft.
Ga gewoon in gesprek met je bijstandsconsulent en stel je vragen. Blijf vriendelijk en beleefd. Meewerken met het systeem werkt op de lange duur het beste.