Zijn wij in Nederland in gemeenschap van goederen getrouwd?

Wij zijn in het buitenland getrouwd (Afrika) en hebben alleen een trouwakte vanuit dit land. Bij verblijfprocedure echtgenote wel een M46 procedure gehad, het huwelijk is door de vreemdelingenpolitie "goedgekeurd" en ingeschreven in de basisadministratie van de gemeente. Het huwelijk is dus níét ingeschreven in Den Haag, en wij hebben dus ook geen Nederlandse trouwakte/trouwboekje.
Mijn vraag is nu: zijn wij, voor de Nederlandse wet getrouwd en zo ja, zijn wij ook in gemeenschap van goederen getrouwd?
En is het mogelijk alsnog een notariele verklaring op te maken waarop wij huwelijkse voorwaarden vastleggen (van mij/van jou)?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving

Het beste antwoord

Nederland kent als basis gemeenschap van goederen er daarmee zijn we een uitzondering. Vrijwel nergens ter wereld kent men dit systeem. Ik meen alleen in Uruguay of Paraguay.
U kunt er dus rustig van uit gaan dat u niet in gemeenschap van goederen bent gehuwd. Ieder draagt dus zijn eigen schulden, heeft zijn eigen inkomsten en de vermogens zijn gescheiden. Tenzij het land waar u getrouwd bent een ander soort verdeling kent.

Het is niet toegestaan een tweede keer te trouwen zonder eerst te scheiden. U bent gehuwd, het staat in de basisadministratie.

U kunt een notaris vragen alsnog de huwelijkse voorwaarden aan te passen. Maar dat kost wel een klein vermogen. Het beste kunt u dat even informeren bij een notaris.

Voor Nederlandse huwelijken kan men huwelijkse voorwaarden alsnog maken of wijzigen, dan is niet alleen een notariële akte nodig maar ook toestemming van de Rechtbank.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Dit is een heel specifieke vraag, in eerste instantie zou ik zeggen Nee en zul je eerst ook in Nederland moeten trouwen.

Ik zou het eens navragen bij een gespecialiseerde advocaat zoals bijv deze in de bron;
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een in het buitenland rechtsgeldig gesloten huwelijk wordt in Nederland erkend. Door de inschrijving van het huwelijk in de Gemeentelijke Basis Administratie zijn jullie dus voor de Nederlandse wet getrouwd.

Of de gemeenschap van goederen van toepassing is, is afhankelijk van welk recht op het huwelijk van toepassing is.
Als jullie niet dezelfde nationaliteit hebben, dan is het recht van toepassing van het land waar jullie na de voltrekking van het huwelijk samen gewoond hebben. Als dit Nederland is, dan is idd het Nederlandse recht van toepassing, dus ook de gemeenschap van goederen.

Bij huwelijkse voorwaarden kunt u kiezen welk recht u wilt dat er van toepassing is op uw huwelijk, bijvoorbeeld Nederlands recht.
Het is altijd mogelijk om huwelijkse voorwaarden te maken, alleen zal een notaris moeten beoordelen welk recht nu op het huwelijk van toepassing is en wat de gevolgen zijn voor de verdeling van uw vermogen.