als een bestuurslid van een stichting uit hoofde van zijn functie wil procederen tegen het bestuur, moet dan de stichting kosten betalen?

vraag lijkt me duidelijk

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik denk dat de rest van het bestuur geen toestemming zal geven om tegen het bestuur te procederen, waardoor het betreffende bestuurslid uit het bestuur zal moeten stappen om te procederen (vrijwillig of gedwongen) en daardoor de kosten van de procedure niet vergoedt krijgt.

Het beste antwoord

Een individueel bestuurslid is geen orgaan van de stichting, dus in die functie kan hij niet in rechte optreden. Het bestuur kan hem machtigen om een procedure te voeren, maar in dit geval zou dat betekenen dat het bestuur tegen zichzelf procedeert. Dat kan dus ook niet. Wat wel kan is dat er afspraken worden gemaakt over de kostenverdeling. Ik kan me voorstellen dat allen wensen dat een rechter duidelijkheid verschaft, in het belang van de stichting. En dat die dus de kosten draagt, wat ook de uitspraak is. En anders zul je toch echt zelf, als persoon, via een advokaat de stichting moeten dagvaarden. Met het risico dat je de juridische kosten, niet alleen die van jezelf maar ook die van de stichting, moet betalen.
teusvh
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
overtuigendst element: een bestuurslid is geen orgaan! dank

Andere antwoorden (1)

Nee. Een bestuurslid kan een rechtszaak beginnen tegen een rechtspersoon, in dit geval een stichting. Maar je kunt geen procedure voeren voor rekening van een ander ( die stichting dus). Het is ongeveer hetzelfde als wanneer jij een zaak begint tegen bijvoorbeeld je groenteboer en hem ervoor laat betalen.
Ieder draagt zijn eigen lasten. Uiteindelijk bepaalt de rechter dan wie voorde kosten gaat opdraaien en dat kan dus wel eens heel vervelend uitpakken.