Is illigaal downloaden een misdrijf of overtreding?

Steeds meer mensen worden gepakt voor illigaal downloaden via popcorn time. Is dit nu een misdrijf of een overtreding. Als het een misdrijf zou zijn zou het op de strafbald komen.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Wetgeving
2K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Aangezien je niet over Nederland praat (hier wordt niemand opgepakt voor PCT), is het vraag of de Nederlandse wetgeving of niet?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@joostlasniper, Eerst zul je opgespoord moeten worden en dan ook nog schuldig.
Maar stel dat het zover komt, daar gaat je bezorgdheid over. Ik moet de kwestie vermelding justitiële documentatie nog even verifiëren.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
http://www.computeridee.nl/nieuws/kun-je-echt-een-boete-krijgen-voor-het-gebruik-van-popcorn-time/
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@joostlasniper, Dat het Openbaar Ministerie overgaat tot vervolging en het een strafzaak wordt, als jij via Internet download is absoluut niet reëel. Maar doe het toch maar niet.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@joandarc Het zal eerder Brein zijn die via je provider zal proberen af te dwingen van een IP-adres, NAW-gegevens te krijgen via een gerechtelijk bevel.

Antwoorden (1)

Illegaal downloaden is een misdrijf aangezien in artikel 31 van de Auteurswet staat:
Hij, die opzettelijk inbreuk maakt op eens anders auteursrecht, wordt gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste zes maanden of geldboete van de vijfde categorie.

Artikel 33 Auteurswet bepaalt, dat de feiten uit (o.a.) artikel 31 Auteurswet een misdrijf zijn.
http://wetten.overheid.nl/BWBR0001886/#HoofdstukII_Artikel31

Toegevoegd na 9 minuten:
De individuele gebruiker is op grond van de auteurswet in overtreding, maar in de praktijk is het moeilijk, vaak onmogelijk om hem te vervolgen.De privacywetgeving maakt opsporing moeilijk. Men kan niet zomaar een individuele gebruiker zijn internetgedrag monitoren. De providers mogen alleen onder zeer beperkte voorwaarden informatie verstrekken. Er is een mogelijkheid dat de auteursrechtenorganisaties achter de online platforms aangaan.

Toegevoegd na 1 dag:
Als de inbreuk van het auteursrecht dusdanig ernstig en omvangrijk is dat het als een misdrijf wordt beschouwd kan het Openbaar Ministerie overgaan tot vervolging en de rechter een geldboete of gevangenisstraf opleggen.
Er volgt altijd een aantekening in de Justitiële Documentatie (het vroegere strafblad)
Is er alleen een civiele rechtszaak en krijgt de gedaagde ongelijk van de rechter, en dient de gedaagde partij aan de eisende partij te voldoen aan het vonnis van de rechter
Men krijgt geen aantekening in het justitiële documentatie.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Duidelijk antwoord+
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Inderdaad is illegaal" downloaden een misdrijf! Het woord zegt het dan ook al. Het gaat heir om het downloaden vanaf torrent sites die geen toestemming hebben van de auteur om materiaal te verspreiden. Al denk ik dat er vooral gericht wordt op de illegale verkoop van het materiaal. Auteurs kunnen er werk van maken, als je hun werk onrechtmatig verkregen hebt.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@MKB
Het werd al zo genoemd voor dat het illegaal was. Net als illegalen die nog steeds niet strafbaar zijn. Het woord illegaal zegt dus niet zoveel in deze... http://www.telegraaf.nl/digitaal/22494897/__Downloaden_nu_echt_illegaal__.html https://www.google.nl/search?q=illegalen+nu+strafbaar&oq=illegalen+nu+strafbaar&aqs=chrome..69i57.6794j0j4&sourceid=chrome&es_sm=93&ie=UTF-8#q=illegalen+niet+strafbaar
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@MKB en nu het een delict is is het aan het woord illegaal ook niet af te leiden dat het nou een misdrijf of overtreding is. Kortom je opmerking raakt kant noch wal.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
http://blog.youngworks.nl/facts/jongeren-en-illegaal-downloaden Toen het dus volgens de wetgever niet illegaal was.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@MKB Je reactie mist het onderscheid tussen een overtreding en een misdrijf. En dat is precies waar dit antwoord (en overigens ook de vraag) om gaat.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik dacht hierover in het nieuws te hebben gelezen, dat bij het vaststellen van dit strafbaar feit, de dader géén strafbladnotitie zal krijgen. Overigens is het verzamelen van je internetgedrag inmiddels een simpele zaak, er zijn programmas in gebruik bij bedrijven die dit voor de Amerikaanse overheid doen.
Een en ander is het gevolg van de uitbreiding en investeringen van de Amerikaanse overheid in NSA etc.
Omdat het niets met veiligheid te maken heeft, zal deze staatsdienst het voor de overheid uitbesteden aan ondernemingen in de markt, met uiteraard de toegang op hun netwerken.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Gelukkig heb ik ook geen antwoord gegeven, maar een reactie. En het goede antwoord is ook al geven. Sorry dat ik het zeg, maar jullie zijn wel een stelletje zeurpieten hoor! Niet verkeerd bedoelt :) Laat mij ook eens interessant doen! En maak je niet zo druk om dingen. Have a break, chill out, relax, en beantwoord nog wat vragen ofzo. Zeuren wordt niemand blij van. Tenminste, de meesten niet.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@MKB
Dus jij zou wel interessant mogen doen en wij niet? :D
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Typie, elk bewijs dat verkregen is via een ongeoorloofd traject kan en mag niet gebruikt worden.
Om het helemaal correct te verwoorden:
Op onrechtmatige wijze verkregen verklaringen en/of bewijzen moeten van bewijs worden uitgesloten
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@MrTomaat , Oh sorry, Ja tuurlijk mogen jullie ook interessant doen ;) Ik dacht alleen, laten we to the point blijven. Het antwoord dus! Ik bekeek het zo, dat de reacties over het antwoord gingen. En dat je het eens kon zijn of niet, en/of een aanvulling hierop kon geven. Ik was het dus eens met 't gegeven antwoord. En dacht, op naar de volgende. Jullie hebben ook.gelijk! Ik had dat stukje beter achterwege kunnen laten, aangezien het me ging om het antwoord dat dit een misdrijf is. Ik zal niet meer zeuren? over dat jullie aan het zeuren zijn :) Al vind ik nog steeds dat je beter interessant kan zijn met een nieuw antwoord op een vraag ;) Peace?