Als ik op straat een briefje van 50 vind mag ik hem dan houden?

Ik weet dat het eerlijker is om hem naar de politie te brengen en dat niemand kan bewijzen dat ik die 50 euro gevonden heb. Maar mag het volgens de wet?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
16K

Het beste antwoord

Via de link vind je een hoop informatie wat je 'hoort' te doen als je waardevolle spullen vindt. Een briefje van 5 of 10 euro wordt als niet waardevol bestempeld, maar bij een hoger geldbedrag, sieraden, maar ook memorysticks ben je volgens de wet verplicht om deze bij de politie te brengen.

Als er na een jaar niemand is die zich bij de politie heeft gemeld dan gaat het hetgeen gevonden is naar de eerlijke vinder.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Ik zou het gw houden naar de politie brengen heeft geen nut want daar doen ze er niks mee (behalve zeker houden)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Amadea
12 jaar geleden
Zou je je ook kunnen indenken dat een arm persoon nu in paniek is omdat hij of zij dat briefje verloren is? Dat die naar het politiebureau gaat in de grote hoop dat iemand het gevonden heeft en daar aangifte van heeft gedaan?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Die arme persoon zou jouw briefje van 50 ook niet terug brengen!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als een arm persoon zo in paniek is om 50 euro had ie er maar beter om moeten denken. Van mij toch een plus. Ook al is het niet direct een antwoord op de vraag. Het is wel de realiteit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+1
bij de politie verdwijnt het ook in een bureaulade, 50 euro is wat mij betreft de bovengrens van een bedrag wat je mag houden, als je zoiets verliest ben je toch ook wel een beetje roekeloos..

Toegevoegd na 1 minuut:
het wordt natuurlijk wel anders als er een portemonnee omheenzit met pasjes ed, dan kun je de verliezer ook echt vinden en het naar de rechtmatige eigenaar terugbrengen! maar een los biljet is lastig te bewijzen, en stel je hebt zoiets verloren, dan kun je ook niet bewijzen dat het van jou is toch.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De vraag is of 't van de wet mag, niet of 't van mou mag.
Je hoeft het niet naar de politie te brengen, maar je moet het wel melden. Officieel is het niet van jou tot het een jaar lang niet opgeëist is, dus je hebt eigenlijk een jaar lang de kans dat je het moet inleveren. Maar als jij het meldt bij de politie, wat je hebt gevonden, en waar, dan mag je het zelf ook bewaren. En als het na een korte tijd niet is opgeëist, is de kans groot dat dat niet meer gebeurt, en kun je het gewoon uitgeven, met de minieme kans dat je het later toch nog moet terugbetalen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
HOUDEN.
meer kan ik niet zeggen, er zijn zoveel redenen hiervoor