Is het terecht dat er bij gasrekeningen een vermenigvuldigingsfactor (calorische waarde) gebruikt wordt?

Op deze locatie: http://www.cogas.nl/home/overcogas/overcogas/FAQ/Veel_gestelde_vragen staat letterlijk het volgende:

_____________________________________________
De Gasunie stelt maandelijks de calorische waarde van het geleverde aardgas vast. Omdat de tarieven van gas zijn gebaseerd op aardgas van standaardkwaliteit, vindt hiervoor op de jaarafrekening een correctie plaats. Deze correctie, de calorische factor, wordt verrekend met uw leveringstarief en het netwerktarief.
Het herleid verbruik is het gemeten gasverbruik vermenigvuldigd met de calorische factor. Door kleine afwijkingen in calorische waarde van gas krijgt u soms minder of meer energie per kubieke meter en die meet uw gasmeter niet. Het verschil berekent Cogas met herleid verbruik. Indien de calorische waarde lager is dan 1, dan berekenen wij minder kubieke meters gas. Is de waarde hoger dan 1, dan worden er meer kubieke meters berekend. Op deze manier betaalt u alleen voor de energie die u écht krijgt.
_____________________________________________

Met name het feit dat je meter de calorische waarde niet aangeeft, maar dat er wel mee gerekend wordt (het gasbedrijf weet onder normale omstandigheden niet in welke maand ik al dan niet gas gebruik) is mij een doorn in het oog.

Op basis van welke wet of regel of afspraak kan dit zomaar?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wetgeving
2.6K

Het beste antwoord

Is dat op zich niet vrij logisch? Benzine waarmee je meer km. zou kunnen halen, zou toch ook duurder mogen zijn?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Daar zit wat in, alleen is het bij die benzine in tegenstelling tot dit gas veel duidelijker dat je het getankt hebt en gebruikt hebt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoezo? Bij een gasmeter is 't ook duidelijk hoeveel je verbruikt hebt. Alleen kent de meter de energiewaarde van 't gas op dat moment niet. Liever dat ze dat achteraf berekenen, dan dat ze alle klanten met nieuwe dure ingewikkelde meters opzadelen die gevoeliger zijn voor slijtage, storingen, afschrijving...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als Essent gas naar mijn huis pompt met een hogere calorische waarde in de maand augustus, maar ik ben op vakantie in augustus dan betaal ik met de latere jaarrekening toch voor duurder gas dat ik nooit verbruikt heb omdat mijn meter niet aangeeft wanneer ik gas verbruik.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hmm... Ja zit wat in. Als ze dat zo berekenen, dan klopt 't niet. Toch denk ik dat je duurder uit zou zijn als je een dure, intelligente meter zou moeten leasen/huren/aanschaffen/afschrijven.
Ik denk dat 't beter is dat Essent gewoon een vaste prijs rekent. En dan de maand erop gewoon een nieuwe prijs, om eventuele foute verschillen van de vorige maand weer ongedaan te maken.
Maar ook dat zou je als oneerlijk kunnen zien. Ik denk dat een 100% eerlijke oplossing niet bestaat...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
100% eerlijk zal er denk ik inderdaad niet inzitten. Essent was overigens een voorbeeld, alle bedrijven doen het voorzover ik weet en of de meters zelfs bestaan die dit wel meten weet ik eigenlijk niet eens, ik hoef ook niet persé een hoog geavanceerde elektronische meter voor zoiets, betalen moet ik toch wel en dat doe ik ook wel. Het steekt echter wel een beetje dat grote bedrijven met allerlei kleinigheidjes als dit kunnen wegkomen, alles bij elkaar telt het wel behoorlijk op voor wat betreft de financiële waarde die het vertegenwoordigd, dus zo nu en dan een beetje brainstormen over hoe het ook zou kunnen vind ik geen slechte zaak.

Andere antwoorden (3)

Tja, als het niet gebruikt werd dan zou *daar* weer ophef over zijn. Ik vind het prima dat ze die factor gebruiken, mits daar wel toezicht op is, zodat de het gasbedrijf niet net zo met die factor kan omgaan als DSB met de hypotheekrente.

Over hoeveel geld hebben we het eigenlijk? Als het minder dan 2% van de totale rekening is vind ik het namelijk niet de moeite waard om er nachtrust aan te verliezen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het gaat misschien niet om veel geld, maar dat hangt ook van je verbruik af natuurlijk. Feit blijft wel dat de meter het niet aangeeft, als we zo redeneren kunnen ze ook wel zeggen oh uw meter geeft 1000 kuub verschil aan met vorig jaar, maar we brengen u 2000 in rekening.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maar dan zou het ook ergens over gaan. Ik heb nu echter geen flauw idee of we het over euro's of over centen hebben. En gegeven dat het caloriegehalte niet in een thuismeter is vast te stellen, welke oplossing zou je dan wel acceptabel vinden?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja er zijn verschillende mogelijkheden, andere meters, afschaffen van het systeem waarbij men de vermenigvuldigingsfactor gebruikt, de factor slechts jaarlijks vaststellen, de gasprijs in zijn geheel verhogen, ga zo maar door. Het gaat me niet om die centen of euros waar we het hier waarschijnlijk over hebben, maar wat heeft het ijken van een meter voor zin als ze er achteraf toch met de pet naar gooien, want daar komt het op neer.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Beste ML, dit lijkt me toch een redelijk systeem, je hebt er niet zoveel controle over, maar of je gasmeter helemaal zuiver meet kun je ook niet zelf controleren.
Het lijkt me echt beter voor je gemoedsrust als je niet persé overal controle over wilt hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@mlodewijk:
- Andere meters is geen optie. Het caloriegehalte kan slechts worden vastgesteld door verbranding in een proefopstelling. Dat kun je echt niet per huis doen.
- Door de vermenigvuldigingsfactor af te schaffen ga je van een *intransparant* systeem naar een *oneerlijk* systeem. Het ene gas is nou eenmaal het andere gas niet.
- De vermenigvuldigingsfactor jaarlijks vaststellen lost geen enkel probleem op. Je kunt die factor namelijk nog steeds niet zelf controleren, en het zal tot grotere verschillen leiden tussen de rekening en de werkelijk verbruikte calorieën. En hoe kom je er nou weer bij dat ze er met de pet naar gooien?? Die factor peuteren ze toch niet uit hun neus? Die wordt vastgesteld onder laboratorium-condities. Jij hebt er geen zicht op, ik denk dat dat het is wat je stoort. Vraag eens een rondleiding aan bij de NUON. Maar ik zou eigenlijk zeggen: wees blij dat je er geen zicht op hebt (mits er geen misbruik van wordt gemaakt, dus toezicht is nodig). We leven al zo'n complexe samenleving. Als ik oneindig lang zou leven zou ik er een actiecomité voor oprichten, maar nu ben ik er al langer mee bezig geweest dan ik voor dit leven gepland had. Punt.
We betalen voor het aantal joules wat het gas op zou leveren bij stoichiometrische (optimale) verbranding.
Butaan , buteen enz geven een hogere energie per m3 af dan methaan, deze en andere brandbare en hoger energetische gassen maken deel uit van het aardgas
Aardgas is dus geen zuiver methaan.
Het zou ook niet eerlijk zijn als de een beter aardgas zou krijgen voor hetzelfde geld als de ander.
Vandaar de calorische correctie.
Er zijn weinig eerlijke systemen, op deze correctie kan ik weinig aanmerken.
Een KW is immers ook een exacte hoeveelheid energie.
Als je het van deze kant benadert zijn er wel andere dingen te bedenken die oneerlijk zijn.
Alle goeds en een warm Kerstfeest en 2010 gewenst.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja dat is terecht, het is rechtmatig, dus terecht...