Wat is het veschil tussen vordering tot nakoming en in gebrekestelling?

Het gaat om verbintennissenrecht.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving

Antwoorden (1)

Bij vordering tot nakoming verzoek je om alsnog te presteren. En verder niets.
Bij ingebrekestelling geef je een terme de grace, oftewel een korte periode om alsnog te presteren. Daarna is hij in gebreke. Ingebrekestelling is dus iets klemmender en geeft de debiteur de kans alsnog binnen de door de crediteur gestelde periode, bijv. een week, de kans alsnog na te komen. Pas daarna is hij in gebreke en kan de crediteur bijv. de rechter inschakelen. De terme de grace kan kort zijn, een week, twee is al heel elegant en langer is onzin.