Mag je op een scooter rijden als je rijbewijs is ingenomen na alcohol misbruik?

een jaar geleden
in: Wetgeving
7.2K
ronron1212
een jaar geleden
Daar heb je toch ook je rijbewijs voor nodig.

Antwoorden (2)

Nee. Als je rijbewijs is ingenomen, dan mag je geen enkel voertuig besturen waarvoor een rijbewijs vereist is. Een vervangend AM rijbewijs wordt niet verstrekt.
jc54
een jaar geleden
Moeder50
een jaar geleden
Dat dacht ik dus ook, maar een kennis die zijn rijbewijs is kwijtgeraakt onder invloed beweerd dat hij wel een scooterrijbewijs heeft en dus wel op de scooter mag rijden, zelf lijkt mijn dit zeer vreemd.
tinus1969
een jaar geleden
Klinkt als kletsverhaal van die kennis. Die kennis is onverzekerd als hij nu een ongeluk krijgt.
crispy
een jaar geleden
Er is per persoon maar 1 rijbewijs, en daar kunnen diverse categorieën op staan. Als dat rijbewijs is ingenomen, is het in zijn totaliteit ingenomen.
Mensen die anders beweren, kletsen maar wat.
Inekez1
een jaar geleden
Vroeger was er een apart brommercertificaat en een rijbewijs voor auto/bus/vrachtwagen/motor. Misschien komt daar bij die kennis de verwarring vandaan. Het brommercertificaat is al lang niet meer geldig en omgezet naar rijbewijs AM. Als het rijbewijs is ingenomen, is daarmee ook automatisch rijbewijs AM ingenomen. Je kennis mag lopen, fietsen (niet op een speed-pedelec) en met het OV.
“In de periode dat u uw rijbewijs kwijt bent, mag u geen enkel motorrijtuig besturen. Ook niet als u een voertuig (bijvoorbeeld een trekker of een bromfiets) nodig heeft voor uw werk.”
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/rijbewijs/vraag-en-antwoord/wanneer-wordt-mijn-rijbewijs-ingevorderd
Dus je rijbewijs wordt ingenomen en simpel gesteld mag je dan niet meer rijden.

Maar. Ik schreef: “simpel gesteld”.
De werkelijke situatie kan soms toch iets anders uitpakken. Onder bepaalde omstandigheden kan je rijbewijs ingenomen zijn terwijl je daarna bijvoorbeeld wel degelijk een AM rijbewijs mag aanvragen. Een bromfietsrijbewijs dus.
Zoiets kan het geval zijn na een verplicht opgelegde cursus over alcohol en verkeer. En daar zou in dit geval best eens sprake van kunnen zijn.
“Mag ik met een bromfiets of brommobiel rijden als mijn rijbewijs ongeldig is verklaard naar aanleiding van de cursus?”
Als u een cursus of onderzoek moet doen, mag u in sommige gevallen nog rijden met een bromfiets of brommobiel.
https://www.cbr.nl/nl/veelgestelde-vragen/mag-ik-met-een-bromfiets-of-brommobiel-rijden-als-mijn-rijbewijs-ongeldig-is-verklaard-naar-aanleiding-van-de-cursus-1.htm
Er is verschil tussen een ongeldig rijbewijs, een ingenomen rijbewijs, een geschorst rijbewijs, en u kunt ook een rijontzegging hebben … de ruimte ontbreekt hier voor alle details van de informatie. Maar ik geef nog wat krenten uit de pap:
U mag geen AM-rijbewijs aanvragen als:
- uw rijbewijs ongeldig is verklaard, omdat u een cursus over verantwoord rijgedrag doet of gaat doen;
- uw rijbewijs ongeldig is verklaard op basis van een onderzoek rijvaardigheid;
- u een strafmaatregel van het Openbaar Ministerie op uw rijbewijs heeft, zoals een rijontzegging.

Hoe vraag ik het AM-rijbewijs aan?
Voordat u het AM-rijbewijs aanvraagt, moet het CBR uw ongeldige rijbewijs ontvangen.

Heeft u uw ongeldige rijbewijs in uw bezit? Stuur het dan naar het CBR.
Heeft de politie uw rijbewijs ingenomen? Dan stuurt de politie uw ongeldige rijbewijs door naar het CBR.
U krijgt bericht als het rijbewijs ontvangen is door het CBR. Vraag daarna een AM-rijbewijs aan bij de gemeente.

Goed om te weten
Het kan zijn dat u een strafmaatregel van het Openbaar Ministerie op uw rijbewijs heeft, zoals een rijontzegging. U mag dan niet rijden.
een jaar geleden