Hoe handel ik een aanrijding met een fietser af?

IK heb een fietser aangereden, geheel mij fout. We hadden afgesproken dat we het onderling zouden regelen en hebben geen formulieren ingevuld en geen getuigen genoteerd. Ik heb de fiets naar de fietsenmaker gebracht en gezegd dat ik de rekening betaal (€100).
Nu krijg ik een mail van de verzekeraar dat de schade aan de fiets €600,- bedraagt en hoe ik dit wens af te handelen. Ik ga geen €600,- betalen voor een barrel met een kapotte voorvork, zelfs niet door mijn verzekeraar. Hoe te handelen, zodat de tegenpartij (zo kan ik ze nu wel noemen) akkord gaat met reparatie van de fiets.

BVD

Toegevoegd na 9 uur:
Voor de goede orde: de fiets heb ik weggebracht, maar deze is niet gerepareerd, ik heb dus ook niet betaald. De fietsenmaker gaf aan dat € 100,- de dagwaarde al zou overschrijden. Ik heb ze verwezen naar mijn verzekeraar, aangezien we toch niets ondertekend hebben. Op basis waarvan willen ze claimen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wetgeving
2.1K

Antwoorden (9)

Als ik jou was zou ik vragen of de fiets naar een fietsenboer van jouw keuze gebracht kan worden. En dan natuurlijk samen met de fietsenmaker de fiets nalopen. Of bij de fietsenmakertoe gaan en daar -samen met het slachtoffer- met de fietsnemaker kijken wat er allemaal vervangen gaat worden. Je kan dan met de fietsenmaker kijken welke dingen er door de aanrijding veroorzaakt zijn.

Als dat allemaal 600 euro moet kosten, kan je beter een tweedehandsfiets op marktplaats kopen en die geven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als de verzekeraar er toch al tussen is gekomen ben ik bang dat er weinig meer aan valt te doen. Je kan bij de verzekeraar aangeven dat het schadebedrag nooit zo groot kan zijn geweest maar de bewijsvoering ligt dan bij jou. Overigens vreemd dat de verzekeraar naar jou met een rekening komt als je het onderling regelt. Meestal komt er dan geen verzekering bij kijken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Betaal niets... En zeg dat er opnieuw onderhandeld wordt, omdat het originele contract gebroken is... Dus nieuwe situatie: Hij 600 en jij niets... Zo weer terug naar de onderhandelingstafel...

En ik zeg je als jij niets beataalt, dan is die fietser al geholpen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
het zelfde is mijn dochter ook overkomen,
zij werd geschept door een automobilist,
fiets had 175 euro aan schade,
in dit geval was de verzekeraar er wel tussen gekomen,
als ik jouw was indd, ff met de persoon en fiets naar een fietsenwinkel gaan , en samen de schade doorlopen,
mits de persoon geen letsel heeft,
wens jullie beide sterkte

Toegevoegd na 2 minuten:
ps..deze fiets was totaal los,
was het een fiets met een gouden randje of zo ??
600 euro schade is wel heel erg veel,
ben je voor rechtsbijstand verzekerd,
zou ik dit geval zeker via hun af laten handelen,
en zeker niet zelf gaan onderhandelen,
dit getypt uit eige ervaring
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
"...600 euro schade is wel heel erg veel..."
Dat was ook mijn eerste gedachte. Voor dat bedrag heb je een heel acceptabele nieuwe fiets.
Ik zou dan vermoedelijk een enorme hufter worden en glashard ontkennen dat ik diegene heb aangereden. Waarschijnlijk heb je geen getuigen of iets op schrift gesteld en wil degene er na een nachtje over slapen een lekker slaatje uit slaan.

Als het nog kan, ontkennen dus en laat ze maar bewijzen dat je haar hebt aangereden.
14 jaar geleden
Je tegenpartij heeft je een aardige rotstreek geleverd.
Het enige wat je kunt doen is een foto van de fiets maken. Een specificatie nota van de fietsenmaker vragen. En ook aan de fietsenmaker vragen, of, aan de hand van zijn bevindingen, hij dit absurde hoge bedrag kan weerleggen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Is dit het idee van de persoon die je hebt aangereden of van de verzekeraar? Kan het zijn dat de fietser meer schade heeft dan alleen aan de fiets? Stond het al vast dat de schade 100 euro was en heb je die al betaald? Dan is er volgens mij niks aan de hand en moet die persoon aantonen dat er achteraf toch meer schade was.

Of blijkt pas achteraf dat de schade zoveel was en heb je nog niks betaald? Ik weet ook niet hoe de fiets eruit zag, maar de schade kan nooit meer zijn dan de dagwaarde van de fiets, dan moet het toch wel een heel nieuwe fiets zijn geweest. Als dat laatste inderdaad het geval was dan vrees ik dat je wel moet betalen, of eventueel de verzekering. Maar je kunt altijd wel een second opinion aanvragen om na te gaan of de schade daadwerkelijk zoveel was.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Probeer bewijs van de dagwaarde te krijgen en van de feitelijke schade.
Bied aan dat U de fiets wil laten repareren.
U kunt aangeven dat U afspraken gemaakt hebt met slachtoffer over de afhandeling.
Slachtoffer heeft dit geaccepteerd.
Helaas heeft U zelf naar Uw verzekering verwezen, dat is niet handig geweest.
Daarmee heeft U het recht van afhandelen uit handen gegeven.
Het zal een vervelende touwtrekkerij worden waarbij U hoe dan ook de klos bent.
Probeer bij een hoge no claim kleine zaken ZELF af te handelen en verwijs dan vooral NIET naar Uw verzekering.
Omdat U dat gedaan heeft staat ook Uw schuld formeel vast, daar dreigt nu misbruik van gemaakt te worden.
Helaas valt er nu alleen nog een les voor de volgende keer uit te trekken...
Veel succes.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In dit geval ben je verplicht de materiele schade aan de fiets te vergoeden. Verstandig zou zijn de fietsenmaker een offerte te laten maken en deze op te sturen naar de verzekeringsmaatschappij. Op deze wijze kun je aantonen dat de schade aan de fiets minder is dan het gestelde bedrag.

Toegevoegd na 1 dag:
Wel is het zo dat de schade objectief wordt vastgesteld bij zaakschade. Dus wordt er geen rekening gehouden met het geval dat je bijvoorbeeld zelf de fiets zou kunnen repareren voor 50 euro. Nodig is dat de objectieve schade aantoonbaar minder is dan het gestelde bedrag. Ook is het mogelijk dat de schade boven de dagwaarde uit zou komen. In dat geval mag niet meer worden uitgekeerd dan de dagwaarde van de fiets.