kan ik op kot voor mijn 18?

Ik ben 16 maar woon een heel eind van mijn school (dicht bij Gent), ik zoek naar een manier om toch ergens zelfstandig iets te huren maar ik ben nog geen 18. Om kosten te besparen had ik ook een vaag idee om met meerdere mensen een studentenwoning te huren maar is ook dat mogelijk?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving
1.3K
Amadea
10 jaar geleden
Heb jij een inkomen, dan? Hoe denk je het te zullen betalen?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Stel nu dat geld geen probleem is, maar toch heb ik geen inkomen, is het dan mogelijk? Ik vraag gewoon naar de theoretische kant van het verhaal.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Een neef van mij heeft in zijn studententijd met 3 anderen een flat gehuurd. Ze deelden alle kosten. In zijn geval is dat al die jaren goed gegaan.

Antwoorden (2)

Wel je kan eens afspreken met je ouders en vragen voor hulp met het ocmw voor een goedkoop kot. desnoods ken je mss vrienden die al op een kot zitten en mss een kamer ver hebben?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Mijn ouders volgen mij hier alleszins volledig in, dus als ik dit administratief in orde wil krijgen moet alles via het ocmw geregeld worden?
als je het kunt betalen kun je op kot maar je ouders moeten het huurcontract tekenen en zijn dus ook verantwoordelijk. Dus in het geval dat jij niet mocht betalen, of je slecht gedraagt, kan de verhuurder je ouders daarop aanspreken.

Zolang je geen 18 bent, kan je namelijk niet zelf een rechtshandeling stellen. Iemand moet je vertegenwoordigen, in je plaats handelen, bijvoorbeeld bij het afsluiten van een contract. Voor een minderjarig kind zijn de ouders de wettelijke vertegenwoordigers. Dit betekent dat de ouders moeten optreden in naam van hun kind. Deze regeling geldt in het belang van de minderjarige. Ze is bedoeld om kinderen en jongeren ‘juridisch’ te beschermen, omdat ze wijsheid en ervaring missen om zelf aan het rechtsverkeer deel te nemen.
Poet