gaat in deze verkeerssituatie de voetganger eerst voor?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wetgeving
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
onmogelijk te beantwoorden, graag een situatieschets of foto.
HeerVoldemort
9 jaar geleden
Hier staat het e.e.a. ten aanzien van voorrang en voetgangers:
http://www.theorieexamens.com/downloads/Les3_Voorrangsregel.pdf
Ivana
9 jaar geleden
Rechtdoorgaande voetgangers hebben voorrang op afbuigend verkeer.
Cryofiel
9 jaar geleden
Klopt, Ivana. In dit geval gaat de auto rechtdoor en buigt de voetganger af. Dat zie je aan het verkeersbord (en ook aan de haaientanden, maar die zijn slechts een hulpmiddel).
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ivana, helder, ik begrijp het!
Cryofiel
9 jaar geleden
Nogmaals: op het plaatje staat GEEN rechtdoorgaande voetganger.

Het beste antwoord

Dit is een afbuigende voorrangsweg. Hoewel de weg afbuigt, geldt het toch als rechtdoor. De voetganger moet in dit geval de auto voor laten gaan.
bamibal
9 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Neen.

De wettelijke rechtdoorgaandeweg draait dan wel geografisch af maar blijft de doorgaande weg, ten opzichte van de weg buigt de voetganger een andere weg in.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De auto heeft voorrang, aangezien er geen haaientanden zijn waar hij vandaan komt. Het bord heeft er overigens niks mee te doen, omdat dat bord alleen van toepassing is op motorvoertuigen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Cryofiel
9 jaar geleden
Haaientanden zijn slechts een hulpmiddel. Ze kunnen je helpen te begrijpen hoe de regels zijn, maar je mag er niet op vertrouwen. Het enige waar je op mag vertrouwen zijn de verkeersborden. Het bord geeft aan dat de auto rechtdoor gaat, en ook dat de voetganger dus afbuigt. Aangezien rechtdoorgaand verkeer voorrang heeft boven afbuigend verkeer, heeft de auto dus voorrang op de voetganger.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik zie eerlijk gezegd geen auto die rechtdoor gaat, alleen dat de auto die afbuigt voorrang heeft. Het bord heeft er alleen niks mee te maken aangezien het hier een voetganger betreft die over wil steken. De auto heeft sowieso voorrang, want ik zie hier nergens een zebrapad of stoplichten.
Cryofiel
9 jaar geleden
De auto gaat rechtdoor. Lees de prima antwoorden van theod en bamibal voor de uitleg. Verder lijk je te denken dat een auto altijd voorrang zou hebben boven een voetganger die over wil steken. Ook dat klopt niet. Het meest eenvoudige voorbeeld is een gelijkwaardige kruising. Als daar een voetganger rechtdoor wil, en dus de kruising wil oversteken, en een automobilist die in dezelfde richting rijdt als de voetganger wil afbuigen, dan heeft de voetganger toch echt voorragn.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
HrdCr, als dat bord er niet zou staan dan zou de auto links afslaan. Omdat rechtdoorgaand verkeer op dezelfde weg voorrang heeft, zou de auto de voetganger dan voor moeten laten gaan. Het bord geeft aan dat de weg die de auto neemt, voor de wet rechtdoor is. Dus heeft de voetganger in dit geval geen voorrang, want de auto slaat niet af.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Beste Cryo De rechtdoor regel is op alle wegen van toepassing, niet alleen op wegen van gelijke orde.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Overigens hebben sedert de invoering van RVV 1990 ook de haaientanden een wettelijke status en moet elke bestuurder (dus niet de voetganger) die de tand op zijn weggedeelte nadert voorrang verlenen aan alle bestuurders die hem kruisen.