Kan een nalatenschap met schulden van een of ander verre neef, nicht, tante of oom toch bij jou terecht komen?

Zoals velen misschien wel weten kun je een erfenis verwerpen. Dat kan een hoop ellende voorkomen wanneer er sprake is van schulden bij de overledene.
Maar als je de krant niet in de gaten houdt, heb je misschien niets in de gaten. (bijvoorbeeld als je helemaal geen contact hebt met die neef, nicht, tante of oom)
Ik begrijp dat je een nalatenschap binnen een bepaald tijdsbestek moet verwerpen.
Hoe zit dat?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wetgeving
6.4K

Het beste antwoord

Als er geen testament is, is er sprake van erfopvolging bij versterf. De echtgenoot, kinderen, ouders tezamen met diens broers en zusters en grootouders, overgrootouders kunnen erven, of als iemand uit die groep is overleden, de kinderen van die persoon. Als de erfenis uit schulden bestaat, kun je beter verwerpen. De wet geeft daar geen termijn voor. Wel kan de kantonrechter een erfgenaam een termijn geven om te kiezen, op verzoek van een belanghebbende (een schuldeiser bijvoorbeeld). Het is de taak van de notaris om uit te zoeken wie de erfgenamen zijn. Als de erfgenamen onvindbaar zijn, kan de rechter een vereffenaar aanstellen.

Toegevoegd na 5 uur:
PS Als je iets doet met de nalatenschap wat op beheer kan duiden, een rekening betalen bijvoorbeeld, wordt je geacht zuiver aanvaard te hebben en kun je niet meer beneficiair aanvaarden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Een verre neef of nicht lijkt me niet mogelijk in dit verband, lees daarvoor mijn eerste bron eens, daar staat het namelijk wat duidelijker uitgelegd dan ik het hier kan doen in een kort stukje tekst.

Als er toch een voor jouw onbekend familielid overlijdt en je bent erfgenaam, dan lijkt het me dat je een redelijke termijn krijgt om te verwerpen vanaf het moment dat je weet dat er sprake is van overlijden en mogelijke erfenis, dit is namelijk bij veel andere zaken wel wettelijk zo geregeld, ik kan hier echter niet zo gauw uitsluitsel over krijgen, dus zeker weten doe ik het niet.

Toegevoegd na 20 minuten:
Kleine toevoeging, je kunt zoals ik het kan bekijken natuurlijk wel een erfgenaam zijn op basis van een testament, dus in theorie is het wel mogeljk dat je erfgenaam blijkt te zijn van een famillielid dat je niet (zo goed) kende. De vraag of je inderdaad een redelijke termijn hebt om te oordelen over verwerpen bekijk ik nog even verder.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb geen familie die iets substantieels na zal laten,maar ik heb het idee,dat je eerst bericht van een notaris krijgt en dat die uit de doeken zal doen wat de refenis inhoudt,zodat je altijd nog kunt besluiten of je de erfenis aanvaardt of verwerpt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Komt alles bij jou terecht dan zal de notaris alles moeten uitzoeken of er schulden zijn of niet, en waar de rekeningen alsnog vandaan kunnen komen, gemeente, belasting enz. Uiteindelijk kan hij melden wat de schulden zijn en door middel van een formulier die je moet ondertekenen bij de notaris dat je overal afstand van doet, dan pas ben je nergens meer vooraansprakelijk en ook niet als ze net naar het overlijden een ton wint. Wel kan je contactpersoon zijn om alles op te zeggen en post te openen, maar duidelijk onderscheid maken. De belasting gaat door tot uit het uiterste om geld terug te krijgen. Gewoon retour sturen, ze bleven zo hardnekkig bij mij dat ik op de envelop haar grafnummer heb geschreven en gezegd dat ze daar woont maar zelf koffie mee moet nemen. Uiteindelijk na ruim een jaar heeft iedere instantie het opgegeven.

Als iemand is overleden en je bent hiervan niet op de hoogte dan krijg je snel bericht, omdat er post komt in het huis, geen reactie, aanmaningen dan wordt de deurwaarder ingelicht of de gemeente want de belasting is ook al snel op de hoogte, als dit niet het geval is wordt de gemeente ingelicht en kijken ze het na of het adres nog klopt en kunnen ze doorgeven dat deze persoon is overleden. Dan zal deze een familiedlid zoeken om deze post door te sturen naar dit adres, en zo gaan ze verder. Je hebt in dit geval ook geen toestemming om rekeningen voor de overleden persoon te betalen want je bent niet gemachtigd, en doe dit ook niet. Dus ook niet aansprakelijk.

De Gemeente en Belastingdient gaan net zolang door totdat ze bij iemand komen en zo kan iedereen naar de notaris gaan om dit uiteindelijk te verwerpen.

De notaris heeft vaak een testament maar schrijft niemand aan als het niet zelf wordt aangegeven. Dus hoe je kan je aansprakelijk worden gesteld als niemand je hiervan op de hoogte heeft gesteld.

Dit alles is gebaseerd op ervaring van een overleden tante met schulden, zonder erfgenamen. Maar heb nooit geen cent hoeven te betalen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zie mijn eerder antwoord op "wat erven de stiefkinderen vraag.." Erf je geen vermogen krijg je ook geen lasten..andersom wel.. Mijn vader maakte het pas nog mee toen de vrouw van zijn overleden vader ook overleed.. kwamen ze ook bij hem om alle schulden te voldoen maar hij kon het gewoon weigeren...