Mag je als 15 jarige naar een bioscoopfilm voor 16 jaar en ouder, met iemand van 19 jaar?

Ik weet dat je dan onder begeleiding van een "ouder" moet zijn, zoals vader/moeder/oma/opa/verzorger etc...
Maar iemand van 19 jaar is toch "meerderjarig"?
Of zijn ze echt zo streng?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving
28.7K

Het beste antwoord

iemand van 19 jaar mag jou begeleiden naar de film.

Toegevoegd na 8 minuten:
Bij bioscopen geldt de uitzondering dat kinderen die één of twee jaar jonger zijn dan de leeftijdsgrens van 12 of 16 jaar onder begeleiding van een ouder mogen worden toegelaten. Dit houdt in dat een kind van 11 jaar onder begeleiding van een ouder mag worden toegelaten tot een film met een leeftijdsgrens van 12 jaar. Hetzelfde geldt voor kinderen van 14 of 15 jaar die samen met een ouder een 16 jaar film willen bezoeken.

Toegevoegd na 11 minuten:
en voor iedereen weer gaat minnen..lees even de link
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Helaas zijn ze echt zo streng. Zo kwam mijn dochter van 11 indertijd Harry Potter 4 niet in met haar 12-jarige vriendinnetje, want hij was voor boven de 12. Vriendinnetje kon trouwens best voor 14 door, en Jip kon wel zeggen dat ze twaald was , maarja, veel te eerlijk he ? Dat feestje ging dus letterlijk niet door.
Het zal een beetje van de bioscoop afhangen wellicht, maar in Cinestar in Enschede heb je dus een dikke kans dat het niet gaat lukken. Die oudere persoon moet echt een ouder/verzorger zijn of er alszodanig uitzien. Met een negentienjarig vriendje fiets je er niet tussendoor.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, dat mag niet. De leeftijdsgrens is er niet voor niets en de bioscoopeigenaar kan beboet worden als hij iemand van 15 binnenlaat bij een film vanaf 16 jaar.
Dan maakt het ook niets uit of er wel of niet een volwassene meegaat. Het gaat erom, dat de film nog niet geschikt is voor jou.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee tuurlijk mag dat niet. Jij bent 15 en voor de film moet je 16 zijn dus mag je er niet naar toe ook al neem je een opa mee van 88.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een classificatie van 16 jaar en de wet:
Let op met kinderen tot 16 jaarDe overheid heeft een wettelijke bepaling verbonden aan de leeftijdsgrens van 16 jaar. Volgens artikel 240a van het Wetboek van Strafrecht is een bioscoopexploitant strafbaar wanneer hij iemand jonger dan 16 toelaat tot een film met de classificatie 16. Uitgezonderd zijn kinderen van 14 en 15 jaar mits onder begeleiding van vader, moeder, opa, oma of verzorger(s). Als er een vermoeden bestaat dat iemand nog geen 16 is, dan mag de bioscoopexploitant om een legitimatie vragen of de toegang weigeren. link:http://www.forox.nl/index.php?pagina_id=34
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Uitgezonderd zijn kinderen van 14 en 15 jaar mits onder begeleiding van vader, moeder, opa, oma of verzorger(s). Juist die jongen is niet haar vader, opa of verzorger dus mag de toegang geweigerd worden.
Nee dat mag niet.

Voor kinderen met een leefijtijd van niet meer dan twee jaar onder de leeftijdsgrens, onder begeleiding van een ouder (dus niet een ouder iemand), mag de bioscoop een uitzondering maken (maar hoeft dat niet te doen).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mag niet, maar lukt wel waarschijnlijk. Als je gewoon die persoon van 19 twee kaartjes voor je koopt. Bij mij in de bios in huizen wordt er niet gecontroleerd (of iig, niet toen ik er was), en ik was met mensen van 16