Mag een werkgever eisen dat je geld terugbetaalt als je na contractbeëindiging nog hebt gewerkt?

Dit is mij niet overkomen, maar ik heb vorig jaar wel via de telefoon de vraag gekregen of ik mijn tijdelijke contract wilde laten verlengen voor nog een half jaar. Ik heb toen gelijk ingestemd en mijn leidinggevende zou me het contract doorsturen, maar dat heeft deze nooit gedaan.

Omdat het via de telefoon is gegaan heb ik ook geen bewijs, maar wel heb ik een maand na de verlenging een mail gestuurd met de vraag of het contract toch nog werd opgestuurd. Toen werd mij gezegd dat ze het te druk hadden op dat moment en verder heb ik nooit iets ontvangen.

Nu ben ik benieuwd of een werkgever hier misbruik van kan maken. Dat hij bijvoorbeeld kan eisen dat je het geld terugbetaalt omdat je niet meer in dienst was of dat hij je helemaal niet wilt uitbetalen aan het einde van de maand omdat er nergens een officieel contract getekend is.

Ik zie het niet gebeuren dat mijn werkgever dit zal doen, maar ik ben wel benieuwd, gezien ik het een beetje ongepast vind dat er zonder handtekening (en dus officiële toestemming) een contract toch zomaar verlengd kan worden.
Voor ieder ander zou het lijken alsof mijn contract beëindigd is, terwijl deze dus eigenlijk gewoon doorloopt.

een jaar geleden
in: Wetgeving
TurfGraver
een jaar geleden
Als contract niet beëindigd is word deze automatisch verlengd. Zie je huidige contract.
TurfGraver
een jaar geleden
Info
https://www.juridischloket.nl/werk-en-inkomen/arbeidscontract-en-werktijden/contractverlenging/
tinus1969
een jaar geleden
Schriftelijk contract is niet nodig; mondeling of (nog mooier) e-mail geldt ook.

Antwoorden (1)

De term contract wordt vaak verkeerd begrepen. Als je iets afspreekt, er overeenstemming is, heb je een contract. Met rechten plichten. Als je dat op papier zet is dat de akte van het contract. Soms eist de wet dat er zo'n akte is, bijvoorbeeld bij de overdracht van onroerend goed. In het arbeidsrecht is nadrukkelijk bepaald dat er geen stuk papier hoeft te zijn. Sterker nog, er hoeft helemaal geen afspraak (contract) te zijn. Als je - stilzwijgend - voor iemand gaat werken, en je wordt daarvoor betaald, dan is er een contract van rechtswege.
In de situatie die je beschrijft is er geen enkele reden tot zorg.
Om te illustreren: als je stilzwijgend iets uit de winkel pakt, dat op de toonbank legt en afrekent, dan is er een (koop)contract gesloten. Met alle rechten en plichten, zoals garantie. Daar wordt geen woord bij gewisseld, en er staat niets op papier. Het bonnetje dat je eventueel krijgt heeft slechts als functie dat je kunt bewijzen dat je het werkelijk daar hebt gekocht, en voor welke prijs.
teusvh
een jaar geleden