welke regelgeving hanteert men over roken wanneer er gerookt wordt in een filmscene die opgenomen wordt? dit geldt zowel uitpandig als inpandig.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Wetgeving

Antwoorden (1)

Een filmset is ook een werkplek, dus ook in films zal niet snel gerookt mogen worden, want volgens de wet moet een werkgever een rookvrij beleid voeren. Hij kan hiervoor wel maatregelen treffen zoals een rookruimte.
Maar als de filmset in de buitenlucht is, zullen andere werknemers daar toch veel minder last van hebben en als zodanig vaak wel geoorloofd zijn.

'Formeel is roken op werk verboden. Een acteur op set is ook aan het werk, volgens de wet mag hij niet roken.'
http://www.volkskrant.nl/binnenland/roken-op-tv-mag-niet-maar-hoe-zit-dat-met-de-film~a3484269/

"Wetgeving op het gebied van roken is de Tabakswet (externe link) (Overheid.nl). Een belangrijke regel van de Tabakswet is dat er niet mag worden gerookt op het werk, zelfs niet als iedereen het zegt goed te vinden als er wordt gerookt. Hiermee wordt gezondheidsschade door passief roken vermeden. Het rookverbod geldt voor iedereen en geldt overal op het werk. Er zijn een aantal uitzonderingen waar wel mag worden gerookt: rookruimtes, buiten en in een aantal bijzondere gevallen (bijvoorbeeld: een huiskamer in de psychiatrie, ouderenzorg of maatschappelijke opvang). De werkgever is vrij om in rookruimtes te voorzien of rookpauzes toe te staan. De werkgever mag roken op het werk (en daarmee rookpauzes) ook verbieden."
https://www.loketgezondleven.nl/gezond-werk/gezondheidsthemas/roken-en-werk

"Artikel 11a Tabakswet:

1.Werkgevers zijn verplicht zodanige maatregelen te treffen dat werknemers in staat worden gesteld hun werkzaamheden te verrichten zonder daarbij hinder of overlast van roken door anderen te ondervinden.
5. Zo kan worden bepaald dat de verplichtingen, bedoeld in het eerste lid, niet gelden voor bij die maatregel aangewezen:
a. categorieën van werkgevers;
b. ruimten in gebouwen;
c. andere plaatsen waar werkzaamheden worden verricht."

http://wetten.overheid.nl/BWBR0004302/geldigheidsdatum_11-03-2013
erotisi