Waarom mag je op de ene rijksweg 100 km/u en op de andere 120 km/u?

Welke redenen zitten erachter? Waarom niet gewoon op alle rijkswegen 120?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Op snelwegen mag je toch alleen 120? De rijkswegen(de n-wegen) mag je toch nooit harder dan 100?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Roofje: Rijkswegen zijn bijna altijd snelwegen. N-wegen zijn meestal provinciale wegen.

Het beste antwoord

Het hangt af van het aantal beschikbare banen, de hoeveelheid onrust bij opritten en afslagen. Soms is de snelheid lager dan logisch lijkt, omdat het gaat om een stuk weg langs de bebouwde kom. De uitstoot van fijn stof bij 120 km/u is veel hoger dan bij 100, en fijn stof is schadelijk voor de luchtwegen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Dat kunnen verschillende redenen zijn.
-milieu
-geluidsoverlast
-veiligheid (omdat er op een bepaald stuk vaak ongelukken zijn gebeurt in het verleden)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Daar zijn verschillende redenen voor:

-Verkeerstechnisch: sommige snelwegen hebben zoveel op- en afritten dat het niet veilig is als je er met 120 overheen rijdt.
- Inrichting: sommige snelwegen zijn smaller dan anderen of hebben smallere rijstroken en zijn daardoor niet geschikt voor 120 km. per uur. Sommige snelwegen hebben geen vluchtstroken maar pechhaventjes, daar mag je ook maar 100.
- Milieu: bij 120 km. per uur stoot een auto meer schadelijke stoffen uit en maakt meer geluid dan bij 100. Sommige snelwegen die dicht langs kernen en b.v. scholen lopen, zijn daarom 100 km-wegen. Of RWS heeft alleen toestemming gekregen om de weg te verbreden als de milieubelasting het zelfde zou blijven --> strook er bij, snelheid naar beneden.

Zo zijn er vast nog wel een paar redenen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
-Verkeersveiligheid/Drukte
- Wegbekleding
- Milieutechnische omstandigheden
- Aantal geleden ongelukken
- Windvangpercentage
- Aantal weefen in/uitvoegstroken
- Routes voor groot vervoer
- Bruggen, klaverbladen,aquaducten

en noemmaar op!