Kan een MBO opleiding, aan het ROC zelf bepalen wanneer het school jaar begint?

De opleiding van mijn zoon is nog niet begonnen, vandaag maar weer eens gebeld. De reden is dat nog niet alle inschrijvingen verwerkt zijn. Men had nog geen idee wanneer alles geregeld was, we moeten wachten op een telefoontje.
Ik heb begrepen dat dit bij meer ROC's het geval is . Mijn vraag is dus hoe dit wettelijk zit, want mijn zoon heeft nog leerplicht. (16)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
1.2K

Het beste antwoord

Herken het probleem. nu is het zo dat een MBO opleiding 850 klokuren moet hebben in de vorm van lessen. Het is echter wel zo dat er voor 1 oktober minder dan 20 procent verzuim geregistreerd moet zijn. Anders heb je een te hoog verzuim en kan dit problemen met leerplicht geven. Echter is de school hiervoor verantwoordelijk dus geen reden tot zorgen. Waarschijnlijk zijn de uren in een andere periode weg gezet dus dan zal hij uiteindelijk genoeg uren draaien voor een diploma. Wanneer begint de school? Want ik vind het inderdaad wel raar dat de school niet begint,
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

De enige wettelijke richtlijn die zij hebben is dat ze minimaal een x aantal uren les moeten geven. Wanneer ze moeten starten is niet wettelijk vastgelegd. Maar het is wel vreemd dat uw school nog niet is begonnen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Niks raars aan, veel Universiteiten zijn ook nog niet begonnen. Onderwijsinstellingen beginnen over het algemeen wel rond deze tijd, alleen het kan wel tot 3 weken later zijn dat sommigen beginnen.